Denne uken har både bransje- og dagspressen fortalt at de norske rettighetene til bokserien bak Netflix-aktuelle The Witcher ble sikret av Pål Stokka for Gyldendal etter flere ukers budrunder. Dette er selvfølgelig stor stas for GL, men også en markant satsing på en målgruppe som sårt trenger motivering.
Fortellingen bak akkvisisjonen er også spennende, og beviser at ekte engasjement, dyp innsikt og god, gammeldags nerding er til uvurderlig hjelp når vi konkurrerer om rettigheter i bokbransjen. For Pål Stokka var allerede kjent som den norske forleggeren til R.R. Martins Game of Thrones da han kom til GBU som redaktør for drøyt to år siden. Og han hadde The Witcher på radaren sin allerede for åtte år siden.
God innsikt i sjangeren, og mange timer med spillene basert på The Witcher hjalp godt i samtalene med agenturet bak den polske forfatteren Andrzej Sapkowski. Men det som ble avgjørende for vinterens mest omtalte akkvisisjon var Påls – og Gyldendals – villighet til å tenke lekent og utradisjonelt om formater og plattformer for publisering.
Og sistnevnte er avgjørende for målgruppen, som trenger motivering. I en tid der gutter leser stadig mindre, er det vår oppgave å finne frem til riktig innhold og riktig format. For selv om bøkene er skrevet for voksne, mener Pål at gutter 13-16 burde være midt i blinken for denne fantasyserien med røtter i slaviske folkefortellinger. Aftenposten melder at over 76 millioner har vært innom Netflix-serien. Det gjør The Witcher til den mest populære førstesesongen hos tjenesten noen gang.
Og det lover bra for GBUs satsing på fantasyserien – og ikke minst deres satsing på en målgruppe som trenger spennende lesestoff. Allerede i år kommer de første to titlene.
Gratulerer til Pål og GBU, og riktig god helg.
Arne