I neste uke lanseres det nye designprogrammet vårt. Som mange sikkert husker, kunngjorde John Tørres på Gyldendalfestivalen i juni at vi beholder grana, og at vi heretter er Gyldendal alle sammen. Det betyr at vi ikke lenger skal bygge Gyldendal Akademisk, Litteratur osv som egne merkevarer, men at alt er Gyldendal, fra den enkelte redaksjon til konsern.
Dette medfører en oppdatering av vår visuelle profil. Dels på grunn av forenklingen, dels fordi det gamle merkevareprogrammet ikke var tilpasset digitale flater. Det er sånn at du kan bruke Salaby og Multi Smart Øving og en rekke andre produkter fra Gyldendal uten å oppdage at det er vi som er utgiver.
Dette har selvsagt mange årsaker – noe skyldes at vi nok er veldig produktorienterte, noe at den gamle logoen ikke er helt egnet: den tar stor plass, er sentrert osv – det gjør den litt uegnet i digitale sammenhenger.
Det tredje aspektet som vi har lagt til grunn er at vi arbeider så bredt: vi utgir barnebøker med ratt og pels, vi utgir lov og rett for næringslivet, vi utgir Øyvind Rimbereids diktsamlinger og Qudos for helsepersonell – og vi er et børsnotert selskap.
Dette betyr at vi må ha stor visuell frihet i markedskommunikasjon og produktdesign. Samtidig trenger vi en tydelig visuell kjerne. Den nye designprofilen er et svar på disse utfordringene. Vi har forenklet og konsentrert. Og det viktigste målet er å knytte Gyldendalmerkevaren til alle forlagets utgivelser – i alle analoge og digitale formater. Produktene er forlagets viktigste kommunikasjonskanal mot verden og markedene. Her har vi laget temmelig tydelige regler.
Men når det gjelder hvordan kataloger, annonser og annet skal utformes, har vi kun gitt retningslinjer og angitt hvor gyldendallogoen skal stå. Vi har ikke laget mange maler for dokumenter og slikt, men angitt retningslinjer – og bestemt hvilke fonter som skal brukes i forretningskommunikasjon. Vi har laget brevmal, powerpointmal og epost-signatur, men ikke så mye mer.
Vi har alle ansvar for å hegne om vår felles merkevare og styrke grana. Gyldendalmerkevaren er god å ha når man lanserer et nytt produkt, en ny forfatter eller et ferskt digitalt læremiddel. Tilbakebetalinger skjer når produktet, forfatteren og læremiddelet selv er blitt en velkjent merkevare for sin målgruppe. Da er det payback time, og grana må stå med all tydelighet som en del av produktet. For det var hovedmerkevaren, Gyldendal, man støttet seg til da man lanserte et ferskt og ukjent produkt.
På denne måten styrker vi grana samtidig som vi bygger nye merkevarer. Det nye designprogrammet – og den noe slankere grana – rulles ut i neste uke. Allerede på mandag møter vi et renovert intranett.
Vi er Gyldendal!
God helg,
Arne