Hvis du spør hvilket forlag som har figurert oftest i mediebildet i høst, er svaret Gyldendal. Dagbladet alene trykket sist lørdag et stort intervju med Trude Marstein, flere sider om Marte Michelets Hva visste hjemmefronten?, samt en rekke anmeldelser av våre bøker. Og så man på NRKs Debatten i går kveld er det bare å slå fast at medieinteressen ikke dabber av med det første.
Etter min beskjedne mening er det ikke tilfeldig at vi er så dominerende i aviser, magasiner, radiokanaler, tv og i sosiale medier. Denne oppmerksomheten er en direkte konsekvens av godt arbeid her i huset. Det gjenspeiler redaksjonell teft, helstøpt markedsarbeid og god kommunikasjon med omverdenen.
Vi har også stått i en utfordrende stilling i en del debatter de siste ukene – men slik bør det også være. Vi er en stor aktør i en bransje som søker oppmerksomhet for våre bøker og tjenester, og må derfor tåle at det stilles spørsmål ved våre publisistiske vurderinger. Vi skal være begeistret også når omtalen ikke er rosende.
Hvorfor?
Jo, for selv om det kan være tøft, skal vi være glade for at vår kjernevirksomhet og våre utgivelser fortjener plass i det offentlige ordskiftet. Vi kan ikke snakke om ytringsfrihet eller forlagsetikk uten å selv være villig til å stille opp når vi er gjenstand for kritikk utenfra. Det skulle tatt seg ut.
Nei, vi skal være aktive og reflekterte når vi deltar i debatter og prinsipielle diskusjoner. Derfor er det tilfredsstillende å konstatere at vår posisjon frontes på en utmerket måte i disse dager. Og etter snart hundre år i det offentlige ordskiftet, er det på tide å reflektere over hvordan vi skal skrive oss inn i de neste hundre årene. Dette krever en overordnet kommunikasjonsstrategi som gjelder for hele konsernet.
Og grunnfjellet i en slik strategi er en felles kjernehistorie som vi alle skal stille oss bak når vi fremover skal kommunisere på vegne av Gyldendal. Alexander Henriksen har utarbeidet en kommunikasjonsstrategi som nylig er blitt styrebehandlet. Den skal etter hvert gå over i en forvaltningsfase med roller og prosedyrer, men før det skjer vil jeg gjerne dele denne kjernehistorien med dere. For dette, kjære kollegaer, er hva vi legger i slagordet «Vi er Gyldendal»:
Gjennom snart hundre år har Gyldendal hatt en viktig rolle i det norske samfunnet. Vi har skapt og formidlet kunnskap, litteratur, underholdning og samfunnsforståelse. Underveis har verden vært i kontinuerlig endring, og vi har endret oss med den. Vår historie er preget av en stadig søken etter nye og bedre måter å utøve vårt oppdrag på. Fra blysats til kunstig intelligens.
Og slik skal vi fortsette å utvikle oss. Når verden nå endres på alle tenkelige områder, skal vi utnytte energien og mulighetene endringene gir til å styrke vårt arbeid for et vitalt norsk språk, for bedre læring og litteratur, for handel og formidling og for et opplysende offentlig ordskifte med ytringsfrihet og meningsmangfold.
Vi skal hente kraft fra spennet mellom kremmerskap og kunst, mellom å forvalte tradisjoner og å skape en ny fremtid, og slik fortsette å gi nytte, glede og verdi til mennesker i alle faser av livet.
Amen, og god helg!
Arne