Vi har mye å være stolt av!

Har noen av dere opplevd å få et spørrende blikk når dere forteller hvor dere jobber? Neppe. Det er fordi Gyldendal er en merkevare som så å si alle i Norge har et forhold til. Vi formidler kunnskap og kultur til alle fra, nær sagt, vugge til grav. Det er et stort ansvar og en stor fornøyelse.

Det siste halvåret har vi alle som én bidratt til å styrke merkevaren vår:

Vi er det fremste digitale bokmiljøet i Norge med en tydelig posisjon i forhold til våre konkurrenter. Ingen over, ingen ved siden.

Vi er det fremste forlaget innen høyere utdanning og blir derfor eksponert for både ros og ris. Sistnevnte har preget mediebildet for sykepleieredaksjonen sin del i det siste. Dette er et uttrykk for at våre bøker er markedsledende og derfor står først i køen når kritikken kommer.

Satsingen innen skjønn- og generellforleggeriet siste halvår har vært preget av stor bredde. Og det er blitt utført et fantastisk og differensiert arbeid hos salgs- og markedsavdelingen når det gjelder synliggjøringen av vårlisten. Gyldendal har fått mye oppmerksomhet for sine debatt- og underholdningsbøker, og det er ingen tvil om at vi lager de flotteste kokebøkene i Norge. Alt tyder på at vi får en meget sterk høstliste, så det er bare å glede seg.

Vår utdanningsforleggeri  har vist seg å være en fanebærer for adaptive læremidler. De andre forlagene når oss ikke til knærne. Så å si hele skole-Norge har vært involvert i et svært viktig prosjekt for fremtidens lærere og elever.

Gyldendal som merkevare begrenses slett ikke til våre bøker og digitale tjenester. Vi markerer oss også sterkt som en attraktiv arbeidsplass og har stått på Topp 10-listen i Universums kåring av Ideal Employers to ganger i løpet av de siste fire årene, og står i år som nummer 11. Rangeringen over de mest attraktive arbeidsplassene lages utfra 10.000 studentintervjuer.

Rangeringen er en pekepinn på hvordan Gyldendal ligger an med tanke på rekruttering. Hittil i år har vi ansatt 28 nye medarbeidere, derav 10 fast ansatte.  Vi har hatt mange søkere på hver stilling, og på tampen av året i fjor opplevde vi ny rekord med 244 søkere til en av stillingene i forlaget.

Mens vi bygger vår humankapital ved rekruttering er det også viktig å sørge for god ledelse slik at hver medarbeider opplever å få støtte og utfordringer i jobben sin. Tidligere i vår ble det holdt mellomledersamling, noe som skal bli en fast del av årshjulet til forlaget.

Jeg ønsker at Gyldendal skal bli enda mer synlig i fremtiden. Vi skal i økende grad prege den offentlige debatten innen kulturpolitikk og utdanningspolitikk. Vi skal vise samfunnsengasjement og slå et slag for verdier vi står for: toleranse, mangfold og ytringsfrihet. Gyldendal skal være kjent for alle som et åpent hus i mer enn bare fysisk forstand.

Jeg avslutter siste blogg før sommerferien med en takk til hver og én av dere for et flott første halvår. Bloggen gjenopptas medio august.

Riktig god sommer!

Arne