Vi gir oss ikke!

Bransjestatistikken fra Forleggerforeningen ble sluppet i forrige uke, og alle i dette huset bør bruke minst 30 minutter på å lese denne. Det ligger et stort dugnadsarbeid bak dette sammendraget, og jeg vil gi honnør til alle som har bidratt til å kvalitetssikre og levere tallunderlag. Fra Gyldendal er det Nancy Smebold som har vært helt sentral i dette arbeidet.  Om jeg skulle ønske en forandring så var det at vi fikk denne statistikken i mars, og ikke i juni. Det gjør noe med bransjen vår at vi tvinges til å være tilbakeskuende så sent på året.

Mens media tyr til overskrifter som Bokmarkedet stupte i 2018, er vår oppfatning av bokåret noe annerledes – og veldig godt formulert av John Tørres i Dagens Næringsliv denne uken:

«Bransjen står i en tøff omstilling. Samtidig er det viktig å se at endringene er til beste for lesere og brukere. Det har aldri vært større bok-konsum, om vi legger sammen papirbokvolumene, de hurtig voksende strømmetjenestene og andre digitale tjenester. Det betyr at vi leverer noe relevant. Og dette skal vi være stolte av. Så må vi bare fortsette å utvikle forretningsmodellene, slik at digitaliseringen blir bærekraftig for forfattere, forlag og andre bidragsytere.»

Jeg håper og tror at dette sitatet fra konsernsjefen skal være vår vaksinering mot det jeg opplever som apati i bransjen – vi må sørge for at mismot ikke siver inn i Gyldendalhuset. Derfor minner jeg om at vi tar kraftige markedsandeler i alle bokgrupper i 2018. Vi har en digital andel av våre inntekter på hele 28%. Vi skaper innhold og tjenester som lesere i Norge oppfatter som stadig mer relevant. Vi har tatt en lederrolle når det gjelder digitaliseringen i bransjen. Den posisjonen skal vi beholde.

Å påta seg en slik rolle har selvfølgelig noen kostnader og konsekvenser, og vi vil, også i årene som kommer, bli stilt overfor vanskelig og utfordrende valg. Men det er ikke håpløst, og vi gir oss ikke. (Jan Erik Vold får ha meg unnskyldt for omskriving fra NYTTÅRSDIKTET (NÆRMEST REPRISE) utgitt i Mor Godhjertas glade versjon. Ja.)

Så lenge det vi utvikler er til glede for lesere og brukere, er vi på rett kurs. Jeg er så stolt over gårsdagens hackathon. Temaet er det kjempeviktig at vi som organisasjon er opptatt av samtidig som det var et ettertrykkelig bevis for vår kollektive kraft, vår endringsevne og -vilje som nytenkende produkt- og tjensteutviklere. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Riktig god helg,

Arne