Vi er klare!

Innerst inne i alle voksne mennesker sitter et lite barn som skal begynne på skolen i august, sa tidligere kollega, forfatter og kritiker, Janneken Øverland. Det kan vi alle kjenne på fra tid til annen.

For spenningen før skolestart er noe vi alle har til felles; elever, foreldre, og ikke minst, lærere. Noen gruer seg, andre gleder seg og, ikke minst, kan alle kjenne på den sitrende følelsen av å stå på terskelen til noe nytt.

GUs markedsavdeling har i disse dager en større kampanje gående der de virkelig viser at de skjønner seg på både forventningspresset og gleden som elever og lærere står i akkurat nå. Den heter Vi er klare! Der bys det på tips, inspirasjon, råd og veiledning som skal lette på den heftige planleggingsjobben som hele skole-Norge står overfor gjennom skolestarten.

Jeg tok en prat med kampanjeansvarlig Marthe Jakobsen for å få litt innsikt i hvilket arbeid som ligger bak en slik kampanje, og hva GU håper å få ut av det.

Men først, Marthe, kan du fortelle hvilke utfordringer lærere står overfor, og som dere ønsker å hjelpe dem med i denne hektiske tiden?

Skolestarten er en hektisk tid for lærerne. Vi prøver å hjelpe lærerne med klasseledelse,en økende digitalisering, og innføring i nye læremidler. Vi har, som i fjor, satt opp gode informasjonsartikler hvor vi har samlet alt de trenger for å komme i gang med et nytt skoleår med våre læremidler. Disse dekker både alle fag og alle trinne. Barneskolen, ungdomsskolen og VGS har alle forskjellige behov, naturlig nok.

Og kan du fortelle litt om hvordan dere har bygget kampanjen?

Årets skolestartkampanje er todelt; Vi har et baselag, som ligner veldig det vi gjorde i fjor, hvor vi prøver å gi lærerne det de trenger i denne perioden og gjøre ressursene så lett tilgjengelig som mulig for dem. Vi bidrar med årsplaner, lærerveiledning, opplæringsvideoer og undervisningsopplegg. Dette deler vi med lærerne via sosiale medier og nyhetsbrev. Samtidig kjører vi en overordnet, merkevarebyggende kampanje med filmer på sosiale medier. Kampanjen går til og med uke 35.

Og så har dere laget en så fin film som gjør at man kan kjenne på følelsene rundt skolestart! Hva håper dere å få ut av dette arbeidet?

Ja, den er en av flere filmer vi har laget til denne kampanjen som skal virke merkevarebyggende for Gyldendal Undervisning. Vi vil vise både at vi forstår hva lærerne, og elevene, står i og at vi er der med dem gjennom skolestarten. Med denne kampanjen går vi også mye bredere slik at vi når flest mulig innenfor målgruppen. Vi valgte å bruke elevene og miljøet i filmen til å treffe hele målgruppen, fra første klasse til videregående. Vi ville at alle, men spesielt lærerne skulle kjenne seg igjen i både følelsene og situasjonen.

Det har vært mye snakk om digitalisering de siste par årene, men skole-Norge er jo veldig differensiert når det gjelder dette. Har dere tatt innover dere den såkalte analoge rekylen etter to år med pandemi og digitalundervisning?

Absolutt! Hvor digital undervisningen er varierer veldig fra skole til skole.  All informasjon kan brukes  både til fysiske bøker så vel som til Skolestudio. Men vi lenker jo selvfølgelig inn til undervisningsopplegg og ressurser i Skolestudio.

Da avslutter jeg med å gratulere hele innholdsteamet som, sammen med Marthe, har sørget for en så fin skolestartkampanje: Anne-Marie Korseberg Stokke, Mari Lutcherath Guren og Anja Valstad Magnussen.

Under kan dere se filmen som nå vises i flere kanaler rundt om i landet.

Velkommen tilbake fra ferie og riktig god helg,

Arne