Nyåret her så vidt begynt, og vi har allerede avviklet noen fabelaktige lanseringer her på huset. Jeg merker at det er noe i lufta når det gjelder salg- og markedsarbeidet vårt. Første mottager for min spontane applaus er den nyorganiserte salgs- og markedsavdelingen i Gyldendal Litteratur:
For det er ikke gitt at 150 mennesker stiller seg i kø foran Gyldendalhuset kl. 8 en snøtung mandag i midten av januar for å høre hele landets helse- og livsstilsekspert Berit Nordstrand snakke om sin nyeste bok, Tarmens medisin. Frokostmøtet sist mandag var startskuddet på en bokturné der hele 900 er påmeldt i Stavanger! Her snakker vi systematisk arbeid med merkenavnet, markedsføring i mange kanaler, nært samarbeid med redaksjon og forfatter, samt kreativ bruk av nye medier som formidler godt innhold.
Likeledes var det gledelig at 140 gjester kom til oss en snau uke etter juletåka hadde gitt seg i anledning et helt nytt merkevarekonsept: Lesetid. Der Norstrand er en etablert merkevareskute med vind i seilene, er Lesetid en helt nybygget og uprøvd farkost. Her er det flere risikofaktorer, men sjøsettingen vitner om suksess for fremtiden: fullt hus med strålende opplagt forfatter, redaktør og begeistrede gjester; et godt forberedt team bestående av redaksjon og markedskonsulenter; et velsmurt opplegg med innhold i flere kanaler (Facebooksiden har allerede 800 følgere etter bare to uker!), og et forbilledlig samarbeid med bokhandlerkjedene.
I sum er dette en svært lovende start for salgs- og markedsarbeidet her på huset og det lover godt for 2018. For vi har to viktige søyler som bærende for vår virksomhet: 1) Forvaltning av gode rettigheter, og 2) skape oppmerksomhet og etterspørsel for disse, og sørge for at de er tilgjengelige.
Jeg er full av entusiasme for hva alle våre forlag skal få til når det gjelder i merkevarebygging og –foredling i år.
Lykke til videre!
Arne