To tanker i hodet samtidig

En ny undersøkelse utført av Opinion på oppdrag fra Kopinor, undersøkte hvilke hensyn som blir tatt når pensum blir besluttet ved våre universiteter og høgskoler. Et sentralt tema var fordelingen av pensum på norsk og engelsk.

Våre utdanningsinstitusjoner gjennomgår en internasjonalisering, og en naturlig og uunngåelig utvikling av dette er at forskere, ved å bruke engelsk, kan nå bredt ut og skape betydning for flere. Samtidig er det grunn til bekymring for ivaretakelsen av norsk fagspråk.

Universitets- og høgskolesektoren har et lovpålagt ansvar for å styrke og utvikle norsk fagspråk på alle fagområder, og den nye språkloven trådte i kraft 1. januar i år. Loven skal sikre norsk som et samfunnsbærende språk, det vil si et språk som brukes på alle områder i samfunnet.

Å styrke og utvikle norsk fagspråk trenger slett ikke stå i motsetning til internasjonaliseringen i våre institusjoner. Men det krever at man har to tanker i hodet samtidig.

Opinion-undersøkelsen fastslår at både studenter og undervisere foretrekker norsk faglitteratur på pensum – spesielt på bachelornivå. Norsk fagterminologi er viktig for å tenke, reflektere og uttrykke seg tydelig og forstå vanskelige begreper. Ikke minst er det viktig at studenter tar med seg norsk faginnhold og fagspråk videre til norsk arbeidsliv.

Her til lands er vi så heldige å ha fire store forlag, og flere små, som alle utvikler læremidler av høy kvalitet på norsk, og som opplever stor konkurranse om et marked som består av ca. 300.000 studenter. Dette sikrer akademisk frihet. Vi er unike i Norden i så måte, og dette skyldes et trepartssamarbeid mellom forlagene, utdanningsinstitusjonene og myndighetene.

Våre utdanningsinstitusjoner er en bærebjelke i å bevare norsk som samfunnsbærende språk. Derfor må de ha en språkstrategi som spiller på lag med den nye språkloven og intensjonene bak. I tillegg til tellekantordningen, bør det være meritterende å skrive lærebøker på norsk.

Gyldendal og andre akademiske forlag sitter på enorm kunnskap om behovene i de ulike utdanningene, og vi ønsker at utdanningssektoren bruker denne kompetansen når de utvikler sine språkstrategier. Et tettere samarbeid vil sikre vår mulighet til å produsere god, norsk pensumlitteratur for fremtidens studenter.

God helg,

Arne