Et av årets høydepunkter for meg er oppstarten på Gyldendalskolen. Årets kull møttes for første gang denne uken på Kleivstua, og en bedre gjeng med entusiastiske, vitebegjærlige og målrettede ledere skal man lete lenge etter.
Gyldendalskolen har som mål å gi både personal- og fagledere bedre forutsetninger for å lykkes med lederrollen. Det handler om å bli trygg i eget lederskap og bli bedre rustet til å utvikle sitt lederskap i tråd med Gyldendals visjon, mål og strategi.
De 15 studentene på Gyldendalskolen kommer fra hele konsernet – fra forlagene, forlagssentralen og ARK. Alle tar med seg perspektiver og erfaringer fra egne virksomheter, og i løpet av året skal de jobbe sammen i faste grupper, kalt læringsteam. De har også fått en oppgave som de skal jobbe med og som vil bli presentert ved skoleårets slutt. Underveis skal de delta på samlinger med foredrag fra interne og eksterne fagfolk. De skal støttes, utfordres og lære mye i løpet av dette skoleåret.
Denne ukens samling handlet om å bli kjent med Gyldendal og hverandre. Styreleder Trine Must og konsernsjef Tørres Thuv gjennomgikk vår strategiske retning, eierskap, styring, samfunnsoppdrag og organisering, mens vi i konsernledelsen redegjorde for våre respektive forretningsområder.
Men hvorfor investerer Gyldendal så mye i våre ledere? Jo, fordi det er avgjørende for våre virksomheter at vi driver riktig ledelse til enhver tid ettersom Gyldendal er i en rivende utvikling.
Ledelse i våre virksomheter utøves ikke for sin egen skyld. Vi trenger ledere som evner å lede ved å skape mening, peke ut en retning som medarbeidere forstår og som er tydelige og tar lederansvar. De må ha mål og prestasjoner i fokus samtidig som de evner å vise tillit til egne medarbeidere.
Å realisere Gyldendal 4.0 krever at vi identifiserer, utvikler og investerer i våre ledere. Gjennom Gyldendalskolen vil lederne våre få mer innsikt i konsernstrategien, mulighet til å reflektere over og utvikle eget lederskap i samspill med andre, samt utvikle et felles språk og forståelse for hva som kreves for å lykkes med digital transformasjon, innovasjonskultur, nye forretningsmodeller og nye plattformer.
Og denne investeringen, kjære medarbeider, skal komme oss alle til gode.
Riktig god helg,
Arne