Kjære kollega,
Har du tenkt på hvordan det har vært å være nyansatt i Gyldendal det siste året? Å måtte møte nye kollegaer på Teams, å aldri treffe folk uformelt i kaffebaren, i kantina, i trappa oppover etasjene? Tenk å starte hver arbeidsdag uten å hilse på Aud, Antonella eller Shahram i resepsjonen, og uten å kjenne på folksomheten når gjester og gyldendøler går ut av Multirommet etter en Bokfrokost. Tenk å aldri ha hørt at det ringer i bjella når en milepæl eller et salgsmål er nådd, eller en litterær pris er utdelt en av våre forfattere.
Hele 84 av våre kollegaer har aldri opplevd det. Innen juni vil vi ha over 90 koronaansatte i faste og midlertidige stillinger. De er mange, og de fortjener en hyllest for arbeidet de gjør for Gyldendal hjemmefra. Ikke minst vil jeg kunne love dem at de har mye å glede seg til den dagen samfunnet og gyldendalhuset endelig åpner igjen.
Og for oss som har vært i gamet en stund, er det viktig å påpeke at å jobbe i gyldendalhuset ikke blir som før. Hvorfor? Jo, fordi vi ikke kjenner alle som går i trappa, eller sitter ved neste bord i kantina og nyter den kortreiste, økovennlige maten. Sånn sett har vi alle, enten vi har jobbet her i 20 år eller er nyansatt, like utfordringer: vi må lære hverandre å kjenne, enten litt på nytt eller helt fra start
Våre nye medarbeidere, som vi foreløpig bare har truffet på skjerm, kommer med kompetanse som vi både trenger og verdsetter. Mange, som lydprodusentene og digitale forretningsutviklere, kommer med viktig og nødvendig ekspertise.
I et hus der vi setter kompetansedeling og -heving høyt, må vi sørge for at vi blir godt kjent. Gjensidig interesse for Gunnhild Øyehaug eller Jan Grues forfatterskap, deltagelse i fellestreningen på torsdagsettermiddag eller sykling til jobben, eller det faktum at man har barn som går i samme barnehage, kan på sikt føre til kompetansedeling og samarbeid på tvers av virksomhetene.
En uformell spørrerunde ga følgende svar på hva våre nyansatte gleder seg mest til når kobberdøra gjenåpnes:
Jeg fikk ca. en måned på kontoret før jeg ble sendt hjem på hjemmekontor. Derfor gleder jeg meg til å bli enda bedre kjent med mine kollegaer. Og så kan jeg legge til at den deilige lunsjen er jo ikke helt feil heller! Ibsa Nejash, GR
Jeg gleder meg til å jobbe sammen med avdelingen min, og jobbe enda mer sammen med de jeg allerede har blitt kjent med, og til å bli kjent med flere i Gyldendal! Mirja Weston, kundesenteret
Den sagnomsuste Gyldendal-festivalen! Kine Lauritzen Maarud, GA
Det kollegiale samholdet og stemningen som man ikke får på hjemmekontor. Emil Francesco Dalla Pietà, GR
Å gå nedover langs Akerselva, med en kopp kaffe i hånda ned til Gyldendalhuset – og bli møtt av de gode, vennlige ansiktene til kollegaene når man endelig er fremme. Karen Skadsheim Hinna, kundesenteret
Gleder meg til å kunne ta en kjapp prat, bli kjent, stille spørsmål eller hygge litt – uten å måtte booke et teams-møte i kalenderen. Og så blir det gøy å jobbe fra selve Gyldendalhuset! Stas å få jobbe i en slik praktbygning hver dag. Aishath Afeef, GL
Jeg lover å være en som skal legge til rette for denne miksen av nye og husvarme medarbeidere. Velkommen til dere som hittil er ansatt dette koronaåret!
Jeg er veldig glad for å ha dere her.
Arne