Jeg har tenkt en del på et innlegg i Gyldendals symposium i forrige uke som gjorde inntrykk. Arne Holtes mildt sagt entusiastiske foredrag om hvorfor livsmestring og psykisk helse bør inn i flere skolefag var vanskelig å si seg uenig i. Men det slo meg at mye av hans foredrag er like relevant for andre miljøer – også vårt eget.
Visste du at rundt halvparten av vanlige psykiske lidelser som depresjon og angstlidelser og de fleste utviklingsforstyrrelser debuterer i barne-, ungdoms- eller tidlig voksen alder? Og at depresjon og angstproblemer blant barn og unge har økt kraftig de siste årene? Holtes store poeng er at disse lidelsene kan forebygges dersom vi utvider arenaen fra helsesektoren til å inkludere barnehager og skoler.
Holte er professor emeritus i helsepsykologi, Universitetet i Oslo, og tidligere assisterende direktør i Folkehelseinstituttet, og vet hva han snakker om. Han hevder at det å mestre følelsesmessige og sosiale utfordringer kan og bør læres på skolen. Og at den største effekten av skoleprogrammer som styrker barns emosjonelle og sosiale kompetanse, finnes på akademiske ferdigheter, nasjonale prøver, eksamener i matte, naturfag, norsk, engelsk.
Ved samme symposium snakket også TV-personligheten Leo Ajkic om sin oppvekst i det tidligere Jugoslavia, der han som barn tok til seg slagordet «brorskap og enhet», og beskrev hvordan kroater, serbere, slovenere og bosniere på den tiden bodde sammen, lekte sammen og støttet hverandre. Da brorskapet brast i den jugoslaviske føderasjon, så Ajkic-familien seg nødt til å flykte – og endte i Norge, der mottoet syntes å være «Meg, meg, meg», sa han. Den unge gutten savnet det kollektive prosjektet, og følelsen av aksept og tilhørighet.
Ajkics beskrivelse av møtet med Norge er tankevekkende, og det er et eksempel på hvor vanskelig det kan være å finne sin plass i kollektivet. Holte trakk også frem Ajkic og den rørende beskrivelsen av oppveksten, ungdomstiden og utenforskap da han presenterte sine sju psykiske helserettigheter:
Alle har en rett til en følelse av:
- Identitet og selvrespekt: følelse av å være noe, noe verdt
- Mening i livet: følelse av å være del av noe større enn en selv, at det er noen som trenger en
- Mestring: følelse av at man duger til noe, noe man får til
- Tilhørighet: følelse av å høre til noen, høre hjemme et sted
- Trygghet: kunne føle, tenke og utfolde seg uten å være redd
- Deltakelse: følelse av at det spiller noen rolle hva man gjør eller ikke gjør
- Fellesskap: noen å dele tanker og følelser med, noen som kjenner en, bryr seg om en, vil passe på en når det trengs.
Dersom skolen leverer på dette, er den psykisk helsefremmende, sier Holte. Dersom flere leverer på dette, har vi et sunnere og bedre samfunn, tenker jeg. Denne sjekklisten bør gjelde for ALLE kollektiver. Også vårt eget på Sehesteds plass.
Mitt ønske denne fredagen er at alle bruker litt tid på Holtes sju punkter og reflekterer over hvordan man kan øke egen og andres livsmestring i hverdagen. Jeg har i hvert fall tenkt å bruke deler av helgen til det.
Med ønske om en oppløftende helg,
Arne