Symposium for dialog

Det var svært hyggelig igjen å konstatere at Gyldendalhuset er en glimrende arena for dialog. I går arrangerte vi et symposium der temaet var personvern i skolen – noe vi tar på høyeste alvor her på berget. Derfor inviterte vi skoleeiere, -ledere, politikere og andre til en diskusjon rundt dette.

EUs personvernforordning, GDPR, medfører nye personvernregler i Norge i 2018. I en tid med økende bruk av digitale læremidler i den norske skolen er kunnskap om nytt personvernregelverk viktig for både læremiddelutviklere og for alle brukere. Midt i dette kom jo også facebookskandalen, som sørger for et bakteppe preget av høyt engasjement og mye omtale i det offentlige ordskiftet.

For foreldre, barn og alle som jobber i den norske skolen er personvern svært viktig. Initiativet til dette symposiet kom fra ildsjeler i GU marked, som har lagt ned beundringsverdig mye arbeid og entusiasme i planleggingen og utførelsen av arrangementet. Kvaliteten på foredragsholdere, og den påfølgende diskusjonen både i Hamsunsalen og i kafeen var en bekreftelse på at dette er noe skolens folk er opptatt av.

Vår eks-kollega Espen Tokerud, nå senior prosjektleder i BankID, brukte Multi Smart Øving som eksempel på utviklingen de siste årene. Han fortalte at begrepet innebygget personvern var nærmest ukjent i 2014 da GU tok kontakt med Datatilsynet for å sikre personvernet i sitt nye, adaptive læremiddel. Nå, bare fire år senere, må alle utviklere med respekt for seg selv sørge for at det er en del av utviklingskulturen – og forretningsmodellen. Espen var også klar på at det å håndtere personvernet på en forsvarlig måte vil være et viktig konkurransefortrinn i tiden som kommer.

Ingen kan påberope seg ekspertkompetanse på dette området ennå. Men en ting er sikkert: både Gyldendal og skolen vil at foreldre og barn skal føle seg trygge på at personopplysningene deres ikke kommer på avveie eller blir brukt i strid med det nye regelverket som blir iverksatt i løpet av nær framtid. Og derfor er det viktig med en åpen og aktiv dialog mellom læremiddelutviklere, skolemyndighetene, -lederne og lærerne. For de beste løsningene kommer gjennom dialog.

Tommy Tranvik, forsker ved institutt for privatrett, UiO, minnet forsamlingen om at innholdet i de 85 sidene i GDPR-dokumentet er svært abstrakt. Dermed blir det opp til hver enkel sektor eller bransje å «selv dra det ned på bakken» for å konkretisere anvendelsen av det nye regelverket. Dette skal vi gjøre sammen.

Vi i Gyldendal har bevissthet rundt personvern i alt vi gjør, og tar ansvar for at dette hensynet er en integrert del i alle utviklingsprosesser her på huset. Vi skal dessuten være en arena for gode diskusjoner der folk møtes for å drøfte viktige problemstillinger i vårt samfunn. Det var gårsdagens arrangement et godt eksempel på. Stor takk til arrangørene i GU marked- og salg.

Vel blåst, og god helg

Arne