Studenten i fokus

Gyldendal Akademisk har lagt et meget godt år bak seg, men enda viktigere synes jeg det er at forlaget har endret måten de tenker og jobber på. Der fokus før i stor grad har vært undervisere og pensumbesluttere, har de nå også satt søkelyset på den viktige sluttkunden – studentene. Dette har allerede resultert i viktig innsikt, nye studenttjenester og nye kommunikasjonsformer. På sikt vil det også bidra til bedre faglitteratur for de unge voksne som skal overta landet vårt.

Sara Guribye, du jobber jo rett inn mot dagens studenter som markedsansvarlig i GA. Kan du si noe om hvorfor dette er så viktig?

Vi har jo merket en endring over tid. For det første har studenter fått større valgfrihet når det gjelder pensum. Samtidig kom nye konkurrenter på banen. Disse var digitale innholdsleverandører som gjerne brukte andre grep i sin formidling av fag. Dermed ble det viktig for oss å få svar på spørsmålene: Hva er studenter opptatt av, hvilke behov kan vi svare på, og ikke minst – hvordan kan vi best kommunisere direkte med dem?

Et av tiltakene var å aktivt ta i bruk Instagram rettet mot bestemte grupper studenter. Vi opprettet kontoene Jusstudent og Sykepleiestudenten der hele vitsen var at studentene selv skulle «overta» kontoen og dele det de var opptatt av annenhver uke. Vi ser en dobling i visninger, rekkevidde og engasjement når studentene selv styrer showet. Jeg tror innholdet på kontoene oppleves som troverdig og gjenkjennbar for medstudentene.

Har denne innsikten påvirket måten dere jobber på?

Vi lærer masse om sluttbrukerne våre ved å se på hvordan de responderer. De forteller en del om hvilke behov de har. Dette har ført til utvikling av tilleggstjenester og eksamenshjelp. Dette vil også bidra til utvikling av stadig bedre faglitteratur.

Jeg synes at samfunnet har vært altfor lite opptatt av hvordan korona har påvirket våre studenter det siste året. De er i sine mest formative og utadrettede år og tvinges til hjemmestudier og begrenset sosial kontakt. Hvilket inntrykk har dere i GA fått av deres opplevelser?

Vi ser jo at de nå søker trygghet i trykte pensumbøker, noe vi i forlaget nyter godt av. Men jeg tror mange har det kjempetøft. For eksempel får ikke en del sykepleierstudenter praksisen de har krav på under pandemien. Dette gjør at mange studenter føler usikkerhet med tanke på egen fremtidig kompetanse.

Da er det enda viktigere at GA er opptatt av studenters behov. Det er en stor samfunnsoppgave å tilrettelegge og bidra til relevant kompetanse og faglighet hos denne gruppen.

Takk for praten, Sara.

Riktig god helg,

Arne