Stø kurs i GA

Gyldendal Akademisk har endret måten de jobber mot markedene sine de siste årene, og årets semesterstart er svært spennende for alle involverte etter to år med pandemi. Jeg tok en prat med den påtroppende konstituerte forlagsdirektøren, Anne Kathrine Aabel Vikanes, som i disse dager jobber med å videreutvikle strategi for forlaget.

Anne, jeg vet at du brenner for markedsfaget, og at du har vært pådriver for å endre måten vi møter markedene våre på. Kan du si noe om hva dere opplever der ute hos studentene og pensumbesluttere?

Så langt er det full fart i bokhandelen, og vi er så heldige å ha flest pensumposisjoner i landets universiteter og høgskoler.

Likevel er det vanskelig vite noe om boksalget etter pandemien, men vi tror at fremtiden består av analoge og digitale læremidler og e-bøker. Bruktbokmarkedet er spesielt stort i år etter to år med pandemi der det var vanskelig å selge brukte bøker. Nå er det mer kontakt studentene imellom og bruktboksalget øker.

Andre tendenser spiller også inn. Vi ser at studentantallet øker, og det er flere voksne studenter i jobb der ute fordi mange tar nye eller tilleggsutdanninger. Samtidig som at studentøkonomien totalt sett blir vanskeligere. Mange sliter med høye mat- og strømpriser og bor i et presset utleiemarked.

Du er nylig blitt konstituert som forlagsdirektør. Hva gleder du deg mest til de neste månedene?

Jeg skal ivareta den gode arven etter min forgjenger, og jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med de redaksjonelle miljøene og de digitale teamene. Sammen med ledergruppa og alle våre dyktige ansatte skal vi fortsette å kontinuerlig utvikle strategien, og gjennomføre de planene vi allerede har. 

Jeg er stolt av at vi har en flat struktur med korte beslutningslinjer i Akademisk, og min jobb er å tilrettelegge for at vi skal lykkes.

Riktig lykke til med arbeidet, Anne. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

God helg,

Arne