Det er ingenting å lure på: Konkurransen om digitale læremidler hardner til.
Statsbudsjettet for 2018 har øremerket penger for økt innkjøp av digitale læremidler til skolene, og det er gode nyheter for norske skoleelever. Dette innebærer at konkurransen blant utviklermiljøer og produsenter blir skjerpet. Og vi i Gyldendal ser dette som et incitament til å skjerpe oss ytterligere. Vi har ingen planer om å miste vår digitale posisjon.
Ifølge IKT Norge settes det av 25 millioner til programmering/koding i skolen, 50 millioner til IKT-tiltak i grunnopplæringen, 50 millioner til muliggjørende teknologier. Allerede i sommer skrev Erna Solberg og Torbjørn Røe Isaksen i en kronikk i Aftenposten at «vi må ha en infrastruktur som fungerer, en levende og kreativ næring som utvikler læremidler i skolen, og en politikk som gjør det enklere for skolene å velge riktige læremidler for dem.»
Der er vi hjertens enige. Spørsmålet er hvor disse øremerkede midlene havner. De bør, ideelt sett, bli brukt til å stimulere de skolene som er kommet kortest i sin digitale utvikling. Dette for å sikre at disse midlene ikke bidrar til større forskjell mellom frontskolene, de framoverlente, og de skolene som henger etter.
Det er et offentlig ansvar å løfte skolene som trenger det mest. Og elevene som trenger det mest. Ingen er tjent med økt klasseskille i norsk skole.
For et par uker siden var Gyldendal sterkt representert på SETT-messen på Lillestrøm. Der var det utstillere fra hele utdanningsområdet som holdt forelesninger, demonstrasjoner, workshops, intervjuer og diskusjoner.
I tillegg til Salaby og alle våre Smart-produkter, introduserte vi GUs nye satsing som er i arbeid: Skolestudio.no. Fra 2019 vil lærere kunne bruke dette virtuelle rommet til å planlegge, gjennomføre og følge opp undervisningsopplegg – også med egne tilpasninger. Her skal vi samle alle våre digitale læremidler, og her skal vi lansere nye læremidler til Fagfornyelsen 2020. Skolestudio skal samle alle fag og trinn på samme sted – for både lærere og elever.
Vi gleder oss til fremtiden og håper at vårt, og andres, digitale utviklingsarbeid gagner alle norske skoler.
God helg,
Arne