Våren er bokmessens årstid og et tjuetalls kollegaer fra GL og GA har representert Gyldendal i London og Bologna de siste par ukene. Men hva driver de egentlig med på disse messene?
På mange måter er ideen om kjøp og salg av rettigheter mens messene pågår en myte. Mesteparten av arbeidet foregår i forkant og i etterkant av messedagene. Messene er en unik anledning til å pleie og utvikle internasjonale nettverk. Profesjonsforlagene og skjønn- og generellforlagene har forskjellige arbeidsmetoder for å oppnå de samme målene – å sikre de beste internasjonale rettighetene, være ambassadører og selgere på vegne av Gyldendals titler og forfattere, samt å orientere seg i den store, komplekse publisistiske verdenen.
Fire travle medarbeidere fra GA hadde mange møter med de store britiske og amerikanske akademiske forlagene samt de viktigste fra Sverige og Danmark. Bokmessen i London er en sentral møteplass for dette arbeidet. I tillegg til redaksjonelle møter hadde Christian Haugsnes møter med leverandører av digitale tjenester og produkter. Alle deltok dessuten på seminarer om «open access» for vitenskapelige publikasjoner.
Noen utviklingstrekk av året for GA er at de store amerikanske og britiske forlagene i større grad ønsker å åpne for oversettelse av sine engelske storselgere til norsk. I tillegg åpner Wiley, en stor amerikansk aktør, for en ny policy der man kan kjøpe rettighetene til enkeltkapitler fra deres titler og sette disse sammen til bøker tilpasset det norske markedet i norsk språkdrakt. Dette er interessant, gitt den store kompendieproduksjonen ved norske universiteter- og høyskoler.
Et fellestrekk for alle messedeltagere, uavhengig av forlag, er høyt tempo. Ingrid Greaker Myhren (GBU)og Evy Fjøren (GL Agency) hadde for eksempel minst 15 møter hver dag på barnebokmessen i Bologna. Enten man kjøper eller selger rettigheter kan dette sammenlignes med speed dating, men med betydelig for- og etterarbeid.
Evy har hittil sendt ut over 100 manus i etterkant av messen, solgt en ungdomsbok til Danmark, og arbeider nå med budrunder på flere andre barnebøker, mens Ingrid hittil har kjøpt tre nye ungdomstitler for GBU etter messen. Hun sier at bokmesser er en unik anledning til å utveksle erfaringer med kollegaer fra andre land. Man er ikke direkte konkurrenter, og kan derfor utveksle erfaringer og snakke åpent om alt fra trender i bransjen til vurdering av enkelttitler.
GL Agency merker fortsatt sterk interesse for skandinavisk litteratur for voksne. I tillegg til Danmark og Tyskland er øst-europeiske forleggere mer på banen de siste årene. Og gledelig nok har våre engelskspråklige bransjekollegaer også fått øynene opp for ikke-kriminell skjønnlitteratur.
Alle jakter på noe spesielt, sier Anne Cathrine Eng (GL Agency). Og det er gledelig at Kolon-romanen 4 av Stein Sørensen ligger i lesebunken hos mange utenlandske forleggere. Andre ettertraktede forfattere er Johan Harstad, Kjell Ola Dahl og Marit Reiersgård.
Messen brukes også til å planlegge store, felles internasjonale markedsfremstøt. Og Gyldendal er selvsagt med i storsatsingen Belgravia av Downton Abbey-kreatøren, Julian Fellowes. Mer om akkurat dette prosjektet senere.
Nyt helgen og våren
Arne