Skolestart uten like

Paal-André Schwital

Skolene over det ganske land har åpnet sine dører, og denne årlige begivenheten oppleves som inni hampen spennende her i Gyldendal for tiden. Utviklingen av digitale og analoge læremidler har vært en kolossal ressursinvestering de siste fem årene.

For alle oss som ikke jobber i undervisningforleggeriet kan det være godt med litt innsikt i hvordan denne begivenheten oppleves i 3. etasje. Derfor ba jeg Hanne-Mari Bennett, forlagssjef for kunder og kommunikasjon, om å gi oss en stemningsrapport fra GU denne uka. Jeg håper dere blir like imponert som meg av å lese hennes beskrivelser.

Hei Hanne-Mari! Jeg skjønner at det er stor aktivitet i alle avdelinger. Kan du si noe om hvordan det oppleves?

Jeg tror jeg snakker for alle i GU når jeg sier at nå er det crazy days på gang! I alle redaksjoner, innholdsteam og avdelinger jobbes det nå på spreng med å levere på fagfornyelsen. I episenteret, aka kundesenteret i 2. etg, koker det skikkelig nå. Men: Vår nye leder, Mirja Weston, har allerede hendene fast på rattet – og styrer imponerende stilsikkert i stormen.

Jeg er også innmari imponert over alles evne til å være gode mot hverandre, være den kollegaen vi alle ønsker oss når det stormer, og beholde roen rimelig godt i en svært, svært hektisk hverdag. Stian Kristoffersen ba meg hilse og si at det er et helt vanvittig trøkk, men at han fortsatt koser seg på jobb! Bare denne uken har vi langt over 2000 henvendelser. Kom gjerne innom for å kjenne kundepulsen slå! 

I salgsavdelingen er det innbitt jobbing, bakoversveis og sylskarpt fokus på våre omsetningsmål. Vi rundet i forrige uke 50 000 solgte lisenser på Skolestudio, og vi øker fortsatt på både Salaby og SmartBok.

Kan du fortelle litt om hvordan denne skolereformen skiller seg fra de foregående?

Altså – hvor mye tid har du? Det er ingen tvil om at denne skolestarten for mange er digital. Vi har som alle vet nye plattformer og heldigitale produkter som skal ut i markedet for aller første gang. Det er utrolig mye spenning knyttet til dette. Kravet om universell utforming av digitale læremidler trer samtidig i kraft ved nyttår, og gjør at deler av vår eksisterende portefølje må fornyes, mens andre deler må saneres og rulles inn fra markedet.

Høres nok ut, ikke sant? Men det er mer: For å gi våre brukere en mer effektiv lisenshåndtering, har vi også rullet ut en ny versjon av vårt lisenshåndteringssystem – samtidig som vi topper dette med at vi for første gang selger våre digitale læremidler via forhandler. Og jeg er ikke ferdig: Like før sommerferien, sammen med resten av GNF, migrerte vi alle våre markedssider på gyldendal til vårt nye publiseringssystem.  Og apropos publisering: Vårt publiseringssystem for digitalt redaksjonelt innhold er også helt nytt.

Jeg tror ikke jeg kan komme på noen prosesser som er like som i fjor høst på den digitale arenaen. Det lages, selges, kjøpes og distribueres læremidler på nye måter. Takk og lov for at rutinene våre knyttet til papirbok-produksjon og salg fortsatt er solide og gjenkjennbare.

Mye skal klaffe både hos Gyldendal og ute i skolenorge akkurat nå. Hva knyttes det størst spenning til i disse dager? 

Det er naturlig å starte med korona-situasjonen. Den gjør minst to ting: Kjøp av læremidler er svært forsinket for grunnskolen sin del, og vi ser at den bransjemessige omsetningen i dette segmentet hittil ligger langt lavere enn forventet. I tillegg får vi tilsynelatende en brattere digitaliseringskurve i grunnskolen enn først antatt. Frykten for hjemmeskole uten digitale læremidler er påtakelig. Vi ser også at flere skoler som er nokså digitalt umodne nå er på arenaen, og de trenger naturligvis mer og annen type hjelp. Vi har styrket teamet vårt med to nye digitalpedagoger som holder kurs, og det er jeg glad for. Å være en partner for læring handler først og fremst om tiden etter at salget er signert.

Har det oppstått noen overraskelser – enten positive eller negative – som du vil nevne? 

Jeg må jo trekke frem videregående skole – hvor omsetningen i markedet viser kraftig økning og en helt annen virkelighet enn for grunnskolen. Det merket vi i grunnen godt før sommeren, det var mye mer fart i dette segmentet. Og det ser ut til at vi lykkes stort med flere av våre satsinger i videregående skole – og tar betydelige jafs i markedsandeler.

Vi ser også flere sentrale anskaffelser i grunnskolen, både i form av anbud, direktesalg og forhandlersalg. Ikke så overraskende, kanskje, men det utfordrer oss på en rekke områder.

På minussiden … vel, vi er vel alle overrasket over hvor lav vannstanden er på grunnskolen. Det å drive hjemmeundervisning med 7-åringer, er noe helt annet enn for 17-åringer. Og tydeligvis har grunnskolene kommet veldig sent inn i vurderingen av nye læremidler.

Det skal bli rått spennende å følge utviklingen denne høsten, som jeg tror vil korrespondere en hel del med smittesituasjonen i landet og fokuset skolene klarer å ha på nye læremidler til fagfornyelsen. Og går vi inn i tider med hjemmeskole i enkelte kommuner, setter det utvilsomt stort preg på virksomheten vår i GU.

Til slutt: Hvem skulle du ha spandert en pils på som jobber rompa av seg akkurat nå?

Hele GU! Denne skolestarten møter vi som et lag – og jeg ville selvsagt hatt med hver eneste én som jobber i GU! Alle står på som fanken og bidrar med krum nakke til at vi ikke bare kommer oss gjennom dette, men at vi får skapt læring og verdi for hele skole-Norge.

Takk for at du tok deg tid midt i en svært travel periode, Hanne-Mari. Jeg tror jeg har resten av Gyldendal bak meg når jeg ber deg viderebringe heiarop og lykkeønsker for resten av høsten til alle dine medarbeidere.

Riktig god helg,

Arne