Vi snakker for lite om enkelte forlagsområder her i huset. Eller rettere sagt, vi tar dem for gitt. Øverst i denne syndebunken ligger barnetrinnredaksjonen (BTR) i Gyldendal Undervisning. Her jobbes det systematisk og godt, og det knyttes enorme forventninger til dem fram mot Fagfornyelsen i 2020. Derfor, kjære kollegaer, synes jeg det var på tide med en prat med redaksjonssjef May-Elin Bruneau.
Du sitter på et område som både forlaget og offentligheten har store forventninger til. Og vi er ambisiøse på dine og dine medarbeideres vegne. Samtidig er det slik at dere knapt er ferdig med forrige reform! Kan du si litt om det?
Forrige reform var starten på den digitale transformasjonen hos oss. Da vi gjenreiste kjerringa i storfagene norsk og engelsk i forbindelse med revidert læreplan i 2013, utviklet vi samtidig digitale komponenter som støttet læreverkene på en veldig god måte. Og det ser vi resultatet av i dag. Årets skolestart viser en kraftig økning i digitalt salg.
Allerede da begynte dobbeltarbeidet hos oss. Det vil si å videreutvikle det vi allerede var gode på, samtidig som vi jobbet intenst med ting vi ikke hadde erfaring med.
Vi måtte trekke inn kompetanse som vi manglet, og etter hvert tilegne oss mer kunnskap. Dette var avgjørende for vår suksess på de ulike plattformene. Hver redaktør blir da som en dirigent for et stort orkester: alle skal spille sitt instrument, men det skal låte bra sammen.
Den grundigheten og langsiktigheten vi la til grunn for læreverkene i 2013, høster vi godt av nå. Vi tar markedsandeler i et fallende marked. Vi har truffet på innhold og kvalitet, og ikke minst på kombinasjonen papir- og digitalprodukter.
Nøkkelen til suksess ligger i å dyrke hverandres spisskompetanse og fremdeles opptre som et lag. Jeg har inntrykk av at dere blir stadig bedre på nettopp dette. Dere blir mer og mer opptatt av helheten av tilbudet på enkelte fag, i stedet for å se hver komponent for seg.
Ja, Min jobb er å prøve å være en god leder ved å fasilitere og støtte, men også ha hendene godt inn i stoffet slik at jeg oppleves som en leder på dekk og en leder i maskinrommet.
Det er viktig å sørge for et samspill i arbeidsprosessene. Vi har beveget oss fra en jeg-kultur til en vi-kultur. Og dette skjer samtidig som vi går fra en analogkultur til en digitalkultur. Brukerforståelse og brukerbehov er viktig.
Her er det også viktig å løfte frem kundeservice. Vi har flere digitale brukere enn noen gang, men i år har vi brukt mindre ressurser på å håndtere skolestart enn i fjor og i forfjor. Og det vitner om god planlegging og god tenkning fra Gyldendals side.
Hvilke skolestart-trender kan vi vente oss fremover?
Vi kommer til å møte stort press fra skoleeiere og –ledere, og fra lærere. De vil kreve trygge læreverk som er forankret i de nye læreplanene, og de kommer til å ha store krav til brukergrensesnitt, plattform og innhold. Vi må bruke de neste par årene på å forstå hva slags henvendelser vi kommer til å få i 2020, fordi de blir kvalitativt og kvantitativt annerledes enn det de er i dag.
Skolestart i år beviser at vi lyktes totalt sett når det gjelder vår mix av analoge og digitale produkter. Vi har en porteføljebredde som vi er alene om i markedet i dag. Og et digitalt tilbud til alle læreverk på barnetrinnet. Vi har truffet godt på innholdsutviklingen og produkttilbudet, og vi har et profesjonelt apparat som gjør at brukerne føler seg godt mottatt når de henvender seg til oss.
Da er det bare å gratulere med vel overstått til May-Elin og BTR-gjengen. De går spennende år i møte!
Riktig god helg,
Arne