På tre korte år har Gyldendal Undervisning tatt store skritt på veien fra å være en innholdsleverandør av læremidler til å bli en tjenesteleverandør og en «partner for læring». Og før du tror at siste del av den setningen er noe rappet fra Oslo Business Forum, kan jeg forsikre at denne påstanden er et resultat av imponerende og målrettet jobbing mot en ny epoke i undervisningsforleggeriet.
Høsten 2013 vil for alltid stå som skolestart horribilis for GU. Mens det var store forventinger knyttet til lanseringen av flere splitter nye digitale læremidler, var det ikke tatt høyde for det man kaller brukerreisen og alle eventualiteter som måtte inntreffe hos den enkelte elev, lærer, og skoleleder. Og da bølgen med henvendelser kom, var det få systemer på plass. Stressnivået var skyhøyt, ansvarsfordelingen utydelig, og det var klinkende klart at GU måtte endre hele verdikjeden for å bli – nettopp – en partner for læring.
Slike opplevelser påvirker en organisasjon: de bidrar til både slitasje og samhold. Heldigvis var det sistnevnte som seiret, og det er med stolthet jeg her skriver om et sammensveiset og offensivt lag med GU-medarbeidere som stadig trekker til seg nye, fornøyde brukere. I år runder de en halv million lisenser for sine digitale produkter.
Veien til suksess har, som sagt, krevd møysommelig arbeid, detaljert kartlegging og vesentlig kvalitetssikring av både produkter og prosesser. Innen vinteren 2014 var omme forelå det 32 forbedringstiltak, og en klar plan for gjennomføring. I dag er det tre linjer med support med til sammen 30 medarbeidere som sørger for noe redaksjonell, men i hovedsak teknisk hjelp til alle brukere som tar kontakt. Her brukes det også tid på å simulere og teste problemløsning. Flyvelederen for den komplekse trafikken er Ann Kristin Drevdal.
Redaktørrollen i GU har endret seg og medført et utvidet ansvar. Innhold i læremidlene endres kontinuerlig og brukerne får derfor en følelse av å bli hørt. De før så rigide skillelinjene mellom redaksjon, salg/marked, og tekniske løsninger er i ferd med å viskes ut. GU har blitt en tjenesteleverandør som må bry seg med alle berøringspunktene med brukerne, noe som bidrar til et kontinuerlig samspill.
Og alt dette skjer på et tidspunkt der papirboken fortsatt står for 80 prosent av inntektene. Dermed kreves det en tohendig tilnærming til alt innhold som produseres. Sjongleringskunst, rett og slett.
Om 10 år tror jeg læreverk på papir fortsatt vil være en faktor i norsk skole. Dette til tross for en lisensøkning for digitale læremidler på 250 prosent de siste tre årene. Årets nysatsing er Multi Smart Øving som med stormskritt nærmer seg femti tusen lisenser. Digitale læremidler er fortsatt i vekst, og GU har sørget for et godt nettverk med medarbeidere som har kompetanse til å håndtere lisenser og betjene den digitale trafikken, samtidig som de sørger for godt innhold.
Gratulerer med vellykket skolestart!
Arne