Skolebøker til Malawi

Forlegger i Malawi. Foto: Trond Smith-Meyer

Jeg har med glede sittet i styret i Kopinor på vegne av Forleggerforeningen de siste 8 årene, og vil gjerne fortelle om et prosjekt som vi alle bør være stolte av.

For dere som ikke allerede vet, er Kopinor en viktig del av økosystemet i bok-Norge. Kopinor forhandler og inngår avtaler om kopiering og annen bruk av åndsverk i skoleverket, universiteter og høgskoler, og det offentlige. Hvert år fordeler de mer enn 250 millioner kroner til rettighetshavere i inn- og utland.

Men en del av midlene som har ukjent utenlandsk opphav spares i et utviklingsfond, og disse skal brukes på et prosjekt som bør få ethvert forlagshjerte til å banke med stolthet.

Skolebokprosjektet i Malawi skal sørge for mer enn 50.000 nye bøker til videregående skole i et land som sårt trenger læremidler. Men Kopinors utviklingsprosjekt består av mye mer enn å levere bøker: Det skal forbedre hele næringskjeden for skolebøker, og styrke relasjon mellom forfatter og forlag. De skal etablere gode normalkontrakter, profesjonalisere forleggeriet og forfatterskap, samt etablere en plattform for et sunnere bokmarked og gi et variert tilbud av lærebøker.

Når prosjektet er avsluttet vil Malawi være det første landet etter Norge som får et slikt avtaleverk mellom aktørene i skolebokpublisering. Derfor har Kopinor inngått et samarbeid med flere Malawiske instanser slik at denne nyetablerte næringskjeden fortsetter lenge etter prosjektet er avsluttet. Prosjektet går over 5 år, og er et samarbeid med COSOMA (Copyright Society of Malawi), BPAM (Book Publishers Association of Malawi), MUANA (Malawi Union of Academic and Non-fiction Authors) og MoEST (Malawi Ministry of Education and Technology).

Alle barn i Malawi har rett, men ikke plikt, til å gå på skolen. Frafallet er stort, særlig på landsbygda der standarden på skolene ikke er den beste. Det er stor mangel på lærebøker.

Gode skolebøker er helt grunnleggende i all undervisning, men i utviklingsland er det ofte slik at skolebøkene blir donert av vestlige land. Afrika utgjør et betydelig sekundærmarked for engelsk- og franskspråklige skolebøker. Men dersom et land skal oppleve utdanningsvekst er det viktig at skolebøkene reflekterer lokal kultur og språk, være utgitt av lokale forlag og skrevet av lokale forfattere.

Dette utviklingsprosjektet handler med andre or om mer en økonomisk utvikling. Det handler om kulturbygging.

God vinterferiehelg,

Arne