Våren er ensbetydende med utadvendte aktiviteter for mange forlagsarbeidere, og mye tid brukes til å komme i dialog med beslutningstagere, opinionsdannere, lærere, lesere og rettighetshavere. Da er det flott at Gyldendalhuset er så populært og velegnet til arrangementer. Vi trenger ikke alltid reise ut, verden kommer til oss.
Amerikanere har et uttrykk som heter «stay-cation», som betyr å feriere hjemme. Ordet er ladd med noe annenrangs; en ferie uten adspredelse eller kontakt med De Andre. For gyldendøler oppleves tvert imot vårt eget hus som et av våre fremste konkurransefortrinn når det gjelder å få kontakt med verden der ute.
I løpet av bare et par uker i april vil alle forlagene stå som vertskap for flere arrangementer, og nærmere 2000 gjester, i Gyldendalhuset:
Sist helg fikk vi besøk av 1200 foreldre og barn som ville møte Peppa gris gjennom sang og fortelling. Det bød på logistiske utfordringer, men også en sjelden mulighet for å komme i kontakt med Oslos småbarnsforeldre med interessere for både litterære produkter og arrangementer. Den videre dialogen med denne målgruppen fortsetter til høsten når Åpent hus igjen står i kalenderen. Det har også vært mer enn 250 skolebarn på besøk for å høre Jørn Lier Horst og Hans Jørgen Sandnes fortelle om bestselgerserien Detektivbyrå nr 2.
Om 10 dager kommer bokkjeden Akademika hit for å holde sitt årlige kjedesamling og -fest for nærmere 100 deltagere i Hamsunsalen og Ibsenhallen. Beate Molander forteller at å la bokhandlerkjeden «låne» huset er en del av en større kampanje i GAs markedsstrategi – å være nære, entusiastiske og proaktive overfor den aller største kunden for akademiske verk.
I tillegg til 10 kurs i Hamsunsalen rettet mot skolemarkedet denne våren er GU i neste uke vertskap for et stort symposium i adaptiv læring for skoleledere, lærere, politikere og elevorganisasjoner. Hanne-Mari Bennett sier at Gyldendalhuset er attraktivt for alle målgrupper, og spennet mellom spektakulær arkitektur og litterære tradisjoner har stor tiltrekningskraft. Dessuten bidrar det til mer personlig kontakt og tettere bånd med våre forbindelser. Vi som jobber her føler oss stoltere og mer entusiastiske når vi utvider kontaktflaten i vårt eget hus.
Bokaktuelle Øystein Lønn hedres i neste uke med et litterært seminar i Hamsunsalen med prominente foredragsholdere i anledning 80-års dagen og ny roman. Og onsdag denne uken ble Bingkonferansen, Der mennesker og teknologi møtes, arrangert av advokatselskapet BingHodneland sammen med GR. Kunder og potensielle kunder innen jusfaget fylte Hamsunsalen til randen, der de deltok i diskusjoner om personvern, intelligente roboter, sosiale medier og fremtiden for jusfaget. Verdien av å komme i dialog med deltagerne for konferansen er uvurderlig, sier Kristian Skeie. Og konstaterer at BingHodneland bruker det historiske Danskehuset i moderne lokaler som den visuelle profilen til sin konferanse!
Som skrevet; huset er et av våre viktigste fortinn, minst like viktig er vår evne til å fylle det med meningsbærende arrangementer. Disse ukene viser til fulle at vi klare den oppgaven – med glans.
God helg,
Arne