Aldri så gæli at det ikke er godt for noe, sies det. For i et pandemiår uten bokmesser og fysiske møter har Gyldendal Agency doblet antall rettighetssalg i 2020. Jeg tok derfor en prat med Anne Cathrine Eng som har ledet dette agenturet i flere år nå, for å høre hvordan en slik utvikling ble til.
Gratulerer med fantastiske resultater, Anne Cathrine! Kan du si noe om hvordan denne fremgangen har vært? Og gjelder det bare for oss, eller for de andre agenturene også?
Det er fristende å si ja til førstnevnte, men selv om resultatene varierer, har nok de fleste kommet bedre ut av det enn fryktet. Det er rett og slett stor interesse for norsk skjønnlitteratur i andre land. Delvis skyldes dette vår rolle i Frankfurt 2019, og delvis ser vi at dersom et norsk forfatterskap lykkes i utlandet, så trekker det med seg flere. For eksempel tror jeg den svært gode mottagelsen av Gunnhild Øyehaug i det amerikanske markedet bidro til at Jan Grue nå høster lovord allerede før lansering på det samme prestisjeforlaget. Det at Farrar, Straus & Giroux satser på norske litterære forfatterskap, bidrar til at andre land også viser interesse. Salg avler salg.
Hjemmekontoret har økt produktiviteten hos mange ved å fjerne reisetid til jobben osv. Og dere har jo spart mye tid på å ikke reise til messer og møter i inn- og utland. Hvordan tror du langtidseffekten blir etter disse koronaårene?
Min kollega, Nina Pedersen, begynte i jobben som agent da pandemien slo oss i bakken. Hun spør nå om hvordan i all verden vi klarte oss når vi i tillegg hadde så mye reisetid. 😊 Det så litt dystert ut i starten da det ble unntakstilstand og hjemmekontor. Men folk omstilte seg veldig raskt, og skjermarrangementer, webinarer og møter med utenlandske redaktører, scouter og oversettere tok seg raskt opp. Digitalt har vi vært hyppig på reisefot til alt fra Paris, til Moskva det siste året. Det har vært et svært velfungerende samarbeid mellom de norske agentene, Norla og de norske ambassadene i en rekke land, der forleggere har blitt invitert til webinarer om norsk litteratur.
Dessuten har forfatterne våre fått erfaring med å presentere seg på video overfor utenlandske forlag og lesere. Det har bidratt til at sistnevnte føler at de har blitt litt bedre kjent med våre forfattere og deres bøker. Men for å svare på spørsmålet ditt er jeg også spent på hvordan bokmesse-konseptet blir fremover. Jeg tipper at det blir en kombinasjon av IRL og digitale møter.
Nå står jo sommeren for døren. Hva gleder du deg mest til denne høsten?
Man kan rett og slett ikke være i en bedre situasjon som litteraturagent enn vi er denne høsten. Vi har en fantastisk liste med nye og kjente forfatterskap som vi skal presentere: Vi har etablerte og populære forfatterskap som Herbjørg Wassmo, Gunnar Staalesen og Cecile Enger. Ekstra gøy akkurat nå forresten, vi forhåndsselger Cecilie Engers bok, Det hvite kartet til både Polen og Tyskland! Og vi har spennende nye titler som for eksempel Ane Barmen og Alexander Kielland Krag. Her er det mye å glede seg til.
Kan du anbefale en bok alle gyldendøler bør lese i sommer?
Det må bli Ekko: et essay om algoritmer og begjær av Lena Lindgren. Det er noe av det mest tankevekkende og viktige jeg har lest i senere tid. Det går ikke an å bli mer relevant enn denne boka.
Takk for praten, Anne Cathrine, og takk for at du minnet meg om denne viktige boka. Da håper jeg flere fordyper seg i denne prosateksten. Ønsker deg en riktig god sommer.
God helg!
Arne