I dag skal jeg fortelle den begredelige historien om 500 millioner offentlige kroner på avveier.
For 10 år siden, høsten 2006, utlyste Kunnskapsdepartementet 50 millioner kroner til utvikling av digitale læremiddel for fag i videregående opplæring. Nesten alle midlene gikk til ett prosjekt, NDLA, Nasjonal Digital Læringsarena, et interkommunalt samarbeid hvor alle landets fylker deltar, med unntak av Oslo.
Målet for satsningen var å tilby komplette læremidler i alle fag i videregående opplæring. Det har NDLA aldri lykkes med. Årets NIFU-undersøkelse «Valg og bruk av læremidler» bekrefter det vi i forlagsbransjen har sagt i mange år; ingen lærer i norsk skole bruker bare digitale lærebøker og læremidler.
Det er for så vidt gode nyheter at det vi har sagt og skrevet lenge nå blir bekreftet av uavhengige studier. Når jeg likevel velger å kalle ukens blogg «en sørgelig historie», skyldes det igjen (!) tre forhold:
- Siden opprettelsen har NDLA tappet det offentlige for minst 500 millioner kroner. Resultatet har vært kontraproduktivt. En alternativ og konkurranseutsettende bruk av disse pengene ville gitt en høyere bruk av digitale resurser i videregående skole. Erfaringene fra Danmark bekrefter dette.
- I år er NDLA blitt gransket av revisjonsfirmaet Deloitte. Mange kritikkverdige forhold er blitt avslørt. Det påpekes systematiske avvik fra offentlig regelverk, blant annet rutiner for anbudsutlysning. For meg som er en ihuga forkjemper for blandingsøkonomi og berettigelsen av en offentlig sektor, er slike avsløringer deprimerende.
- Jeg er redd for at det har gått politisk prestisje i denne saken. Samtlige politikere jeg har snakket med, fraskriver seg ethvert ansvar for dette prosjektet, både med hensyn til dets fortid og framtid.
Er det da ikke noe vi kan lære av denne sørgelige historien? Det er det helt åpenbart, både om fylkeskommunal makt i det norske styringssystemet, påvirkningsarbeid og nødvendigheten av offensive bransjeløsninger.
Det viktigste vi lærte var kanskje likevel betydningen av å ha blikket rettet mot kunde og brukerbehov. Da NDLA ble opprettet, var vi for opptatt av effekten av overgangen fra private til offentlige innkjøp i videregående skole. Først vel seint så vi at dette politiske og teknologioptimistiske initiativet utfordret hele vår forretningsmodell. Det var veldig dumt, men slaget er fortsatt ikke tapt.
Og nå kommer kulda igjen, og her i byen er det bare holke! Da er det bare en løsning. Dra til fjells i helgen.
Det skal jeg!