Når alt klaffer

Hege Christin Fostvedt, Nina Jernberg, Mari Guren og Marianne Orvik leder teamet som står bak Min norsk. Her på den årlige Norskkonferansen i april i år.

Grunnlaget for arbeidsglede og et meningsfylt arbeid er en følelse av sammenheng og helhet, har psykologen Sissel Gran sagt. Læreverket Min norsk er det nyeste bidraget fra Gyldendal som gjør at vi kan kjenne på det meningsfulle i vårt arbeid.

Min norsk er et nyskapende læreverk for voksne innvandrere, der hver bruker skal få utvikle sitt potensiale i eget tempo, med støtte og utfordringer slik at han eller hun kan klare seg best mulig i det norske samfunnet.  Gyldendal Undervisning vil hjelpe flere innvandrere med å finne, og utvikle, sin stemme på et nytt språk. Målet er å bidra til at hver enkelt blir selvstendig og produktiv og kan bidra til å sikre fremtidig arbeidskraft i landet vårt.

Samtidig er dette et spennende teknologisk prosjekt. Vi gjenbruker teknologi fra vår adaptive mattesatsing, Multi Smart Øving. Her snakker vi om en innovasjonsspiral! Det finnes andre aktører på dette markedet, men Min norsk er det eneste med et adaptivt element. Og dermed er det duket for øving i mange ferdigheter forbundet med språkopplæring: lytting, lesing, og deltrening i skriftlige ferdigheter. Det som på fagspråket kalles Blended Learning: å kombinere de best egnete metodene i et undervisningsforløp slik at innlæringen blir optimert. Dette er spesielt viktig for en brukergruppe med svært forskjellige utgangspunkt: Mens noen kommer til landet med stor fagkompetanse, har andre hatt begrenset tilgang til skole eller yrkespraksis.

Min norsk har også gitt oss mulighet til å utvikle nye markedskontakter. Der vi før har henvendt oss til skoler, lærere og skoleeiere, sikter vi nå mot kommunale voksenopplæringssentre og private aktører som driver med språkopplæring for voksne. Dette er et viktig arbeid: Kontakter må etableres, CRM-systemet på huset må fôres, og vi danner grunnlaget for et langsiktig samarbeid.

Inspirasjonskvelden for Min norsk i forrige uke var et viktig ledd i dette relasjonsarbeidet. Der fikk 70 lærere og ledere fra voksenopplæringen bli kjent med læreverket Høydepunktet var at deltagerne fikk se forestillingen UPOLERT, der seks unge afghanere fortalte fra sine egne liv. Fortellingene rommet bredt: fra oppveksten og livet i Afghanistan, om flukten gjennom mange land til endestasjonen Norge, og om de første opplevelsene i deres nye hjemland. Noen fortellinger var dramatiske, noen triste og et par litt morsomme – og de fortalte utrolig levende og godt.

UPOLERT understreker hvor viktig fortelling er som brobyggende verktøy. Ved å dele hverandres fortellinger er vi med på å bryte ned fordommer, skape større toleranse for hverandre og bidra til et mangfoldssamfunn.

Min menig er at dette prosjektet har alt vi kan ønske oss: Det byr på faglige og teknologiske utfordringer, gir oss tilgang til nye markeder OG vi gjør noe som dypest sett er både samfunnsnyttig og samfunnsviktig.

Tenk å være så heldige.

God helg,

Arne