Nærmere målgruppen med podkast

Vi har alle hatt glede av podkast over flere år. Både GL og GA har til sammen laget et par hundre podkastepisoder knyttet til våre bokutgivelser og forfatterskap. Disse har fungert som god markedsføring, og har gitt lytterne og leserne litt mer innhold og innsikt knyttet til våre bøker, uansett sjanger.

Men i neste uke lanseres et podkastprosjekt som del av en strategi knyttet opp mot en bestemt målgruppe, nemlig psykologer. Team Psykologi i GA består av fire medarbeidere som jobber med bokutgivelser, psykologiske tester og utvikling av digitalt innhold primært rettet mot profesjonsmarkedet, altså psykologer og psykiatere. Teamet (bestående av Ida Stendahl, Beate Molander, Kjersti Bergersen og Aina Holmén) har dette året foretatt et innsiktsarbeid som viser at denne gruppen etterspør faglig innhold, men at de står i en svært presset arbeidshverdag. Og da blir en fagbok på flere hundre sider i drøyeste laget.

Derfor tester de nå ut et temabasert podkastkonsept som har fått navnet Sinnrik, der målet er å gi psykologer faglig påfyll når de sykler til jobben, utfører dagligdagse oppgaver eller trener. Hver episode skal være dedikert et tema som målgruppen ønsker seg. På sikt håper redaksjonen å knytte til seg flere i denne faggruppen, slik at GA kan utvikle enda flere produkter – uavhengig av format – som oppleves som relevante for psykologers hverdag.

Og takket være tverrfaglig samarbeid på huset er det duket for en myk lansering med seks episoder i neste uke. Aishath Afeef fra lydbokavdelingen i GL har gitt GA-redaktørene Ida og Kjersti et crash-kurs i programlederrollen, mens Fanny Chays i Tjenester og vekst har vært rådgiver i forretningsutvikling og markedstesting. Enn så lenge er dette en tjeneste for testing og læring som vil være gratis tilgjengelig.

Temaer og problemstillinger i podkasten utdypes i et innholdsrikt nyhetsbrev som slippes jevnlig i tilknytning til podkasten. Her legges det til rette for relevante lenker og fagstoff for å skape ytterligere engasjement. Selv om hovedmålgruppen vår er psykologer, er det mulig at podkastene også vil være av interesse for et større publikum, gitt dagens interesse for psykologi og psykisk helse i samfunnet.

Her er det mye å være begeistret for: at redaktøren utvider rollen sin som ressursperson, at det praktiseres kompetansedeling og -læring på tvers av virksomhetene, og at lydrevolusjonen ikke begrenses til allmennforleggeriet. Slike prosjekter vil Gyldendal ha flere av!

Jeg er sikker på at satsingen Gyldendal Psykologi vil bli kjent som en pålitelig, kvalitativt sterk og innovativ fagformidler, og ønsker GA lykke til med lanseringen.

Riktig god helg,

Arne