Jeg synes at NKUL-konferansen fortjener mer omtale enn jeg hadde tid til under allmøtet i går. Det er jo en av de aller viktigste felles arenaene vi har til å vise frem våre digitale læremidler og, ikke minst, bli kjent med våre kunder og brukere.
Og kundenes ønsker og behov i denne sammenhengen skal man vokte seg vel for å undervurdere. For det kan virke som om usikkerheten fortsatt hersker rundt skoledigitalisering når kronikker som Nettbrett uten vett sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier en regntung søndag i mai.
Kommer den teknologiske utviklingen til å bidra til en svakere lærerrolle? Tvert imot, svarer vi. Og nettopp derfor er det viktig at vi har en god dialog med våre brukere. Face-to-face i tre hele dager i Trondheim.
Gyldendal stiller mannsterke med mer enn 30 deltagere fra GUs ledelse, redaksjon, marked og salg. Vi har flott stand, utstillerseminar og eget arrangement for alle våre kunder og kontakter, AfterNKUL.
Rundt 1500 lærere, skoleledere og deltagere for skolesektoren presser seg inn i Realfagsbygget på NTNU og deltar i et omfattende program over tre dager med mange sesjoner, inspirerende plenumsforedrag og en stor utstilling. Og som jeg nevnte i går, hadde Gyldendals utstillerseminar om Skolestudio, vårt heldigitale læringsmiljø for Fagfornyelsen, flest påmeldte av alle utstillerseminarene.
Og selv om NKUL først og fremst er viet IKT i undervisningen, ser vi et stort mangfold av undervisningspraksis rundt om i landet, og opplever at behovet for valgfrihet og fleksibilitet er stort. Vi tar gjerne en samtale rundt både og når det gjelder analoge og digitale læremidler. Når det er sagt, bør det presiseres at den digitale utviklingen, slik vi ser det, kun er vellykket dersom det bidrar til magi og mestring i klasserommet. Og da står læreren sentralt.
Jeg ønsker våre medarbeidere i Trondheim en god siste konferansedag – og etter hvert en vel fortjent helg.
God fredag,
Arne