Kjære alle sammen
Jeg håper dere har hatt en god jul til tross for at vi alle, også i år, har måttet feire under spesielle omstendigheter. Jeg vet også at noen av dere har hatt en tøff tid preget av sykdom, karantene og isolasjon. Dere har min aller sterkeste medfølelse.
Koronaen har så langt hatt mange og ulike effekter også for vår bransje. Den har både bidratt til en kraftigere digitalisering av undervisningsmarkedet og av netthandelen, og samtidig skapt en vekst i omsetningen av papirbøker både i student- og allmennmarkedet. Samlet har bokbransjen en omsetningsvekst på 15% de to siste årene. Gyldendal har styrket sin posisjon i samtlige delmarkeder. Det betyr at vi nå når ut til flere mennesker i Norge enn før pandemien rammet oss.
En annen og betydelig viktigere oppsummering av de siste årene gjør Thomas Hylland Eriksen i sin kronikk i NRK ytring der han beskriver nåtiden som «mistenksomhetens tidsalder». Her påpeker han at påført isolasjon, reservasjon overfor andre enn de aller nærmeste, og mangel på fysisk kulturelt felleskap i sin ytterste konsekvens kan ha langtidsvirkninger som «nasjonalisme, rasisme og generell mistenksomhet overfor fremmede.»
Dette er utviklingstrekk som står i sterk kontrast til våre grunnverdier. Vi vil, og skal, gi rom for mangfoldet og til de stemmene som utfordrer og stimulerer den selvstendige og kritiske tenkningen hos oss alle. Det er vårt bidrag til et samfunn preget av kunnskap, åpenhet og toleranse.
Det at vi, som pulsundersøkelsene gjennomført i 2021 viser, nettopp er så dedikerte i vårt arbeid – og stimulert av vårt samfunnsoppdrag – gjør oss gyldendøler til en viktig motkraft til det Hylland Eriksen advarer mot. Det faktum at etterspørselen etter våre produkter og tjenester til det norske folk øker, er en sterk og vesentlig motivasjon for å gå i gang med 2022.
Så selv om vi akkurat nå er i en litt overraskende og tung motbakke, så nytter det.
Det blir lysere, og vi gir oss ikke!
Jeg ønsker dere derfor et godt nytt, svært viktig og spennende gyldendalår.
Arne