Liten forlagsaktør med stor historie

Det fleste har fått med seg at Gyldendal har nylig overtatt hele eierskapet i Kunnskapsforlaget. Men visste du at dette beskjedne åttemannsforlaget i Nydalen bærer på en stor og viktig historie i vår bransje?

Kunnskapsforlaget ble etablert i 1975 som et interessentskap mellom Aschehoug og Gyldendal, men har røtter tilbake til 1905.

For kollegaer over 45-års alderen forbindes Kunnskapsforlaget med leksikon og ordbøker. Kunnskapsforlagets Store norske leksikon var en direkte etterfølger av Illustreret Norsk Konversationsleksikon (senere Aschehougs konversationsleksikon) som ble utgitt etter oppløsningen av unionen i 1905. Samme år satte datidens William Nygaard (oldefaren til Aschehougs nåværende forlagsdirektør) i gang arbeidet med å skape et selvstendig nasjonalt leksikon. Målet for leksikonet var å gi et betydelig bidrag til styrking av norsk identitet og nasjonalfølelse. Leksikonet utkom i til sammen 5 utgaver, den siste avsluttet i 1972.

Men selv om Aschehoug utga det frie Norges første leksikon, og regnes dermed som opphavet til Store norske Leksikon, er historien til de blå ordbøkene godt plassert på Gyldendal-siden av Sehesteds plass. De første blå ordbøkene ble utgitt her på huset allerede på 1930-tallet, og de dannet grunnlag for den største ordbokporteføljen i Norge utgitt av Kunnskapsforlaget.

Både Gyldendal og Aschehoug nøt godt økonomisk av å utgi såkalte «alfabetisk ordnede bøker og verker» hver for seg. Men begge forlagene måte ut med svært store investeringer for å drive frem denne delen av forleggeriet. Dermed dannet de Kunnskapsforlaget i 1975, for å samordne redaksjon, produksjon, markedsføring og salg, og dermed minske risiko.

I 1978 utga Kunnskapsforlaget Store norske leksikon. Leksikonet ble en stor kommersiell suksess, og ble gjennom 4 utgaver solgt i mer enn 270.000 sett. Opprinnelig pris på første utgave var 3.400 kroner (omtrent 12.000 i dagens kroneverdi). Siste utgave ble fulført i 2007 og oppslagsverket i sin nåværende, digitale, form er eid av de norske universitetene og flere ideelle stiftelser og organisasjoner.

I dag er Kunnskapsforlaget Norges ledende utgiver av ordbøker som de blå ordbøkene, Bokmålsordboka, den nettbaserte ordboka ordnett.no og det Det Norske Akademis ordbok NAOB. De har vært ledende på digitalisering innen sitt felt, mens Gyldendal har vært en digital veiviser innen undervisningsforleggeriet. Det skal bli spennende å se hvordan vi kan styrke hver vår posisjon i fremtiden.

God helg!

Arne