Linje for linje i 25 år

Foto: Bok 365

Et jubileum ble forbigått i all beskjedenhet på tampen av 2020. Det er faktisk 25 år siden Gyldendal signerte sitt første imprint, angivelig etter en lang samtale foran Tronsmo bokhandel mellom Geir Mork og Torleiv Grue. I løpet av 1995 utkom de første titlene fra Kolon forlag, og resten er, som de sier, historie.

Bjørn Aagenæs, du overtok som forlegger etter Torleiv i 2009. Jeg er veldig imponert over arbeidet som Kolon gjør for å finne unike stemmer og fremelske unike tekstsjangre som et bidrag til norsk litteratur. Hva er hemmeligheten?

Jeg gikk jo en god skole hos Torleiv – og fikk en solid etterutdanning hos ham etter at jeg overtok. Hos Torleiv lærer man å lese og å jobbe linje for linje. Han er fortsatt hovedkonsulent og fram til korona satt vi med jevne mellomrom hjemme hos ham og gjennomgikk manus. Linje for linje.

Dessuten har Kolon alltid vært forfatter-basert. Det vil si at vi liker at vi følger våre forfattere, og prøver å dyrke frem deres egenart. Alle er forskjellige. Jeg har hørt noen si at de ser et «kolonsk» særpreg, mens andre mener at våre forfattere og våre titler er svært forskjellige. Jeg liker de motsetningene. Viktigst er det å jobbe tett med forfatteren slik at hver tekst blir så godt utarbeidet og redigert som mulig.

Jeg tenker at det er utrolig hva man kan få til med engasjement og nærhet til hver forfatter. Og det er like spennende å følge Kolons liste hvert år. For ved siden av de veletablerte som Tone Hødnebø, Cecilie Løveid og Gunnhild Øyehaug dukker det opp fantastiske debutanter som Jan Kristoffer Dale, som vant Tarjei Vesaas-prisen og revitaliserte arbeiderlitteraturen, og fjorårets Karoline Brændjord som sto på alles topp-10-lister for skjønnlitteratur med en lyrikksamling.

Takk for det! Ja, vi er opptatt av å gjøre forfatterne så gode og så synlige som mulig – og vi forestiller oss at gode forfattere kanskje vil bidra til at andre gode – og ambisiøse – forfattere kommer til forlaget. Kolon utgir mellom 10-14 nye bøker i året der opptil fire er skrevet av debutanter. Hos Kolon praktiserer vi ikke bare nærhet, men likestilling. Det vil si at alle forfattere får like god oppfølging og samme prioritering.

Dere er jo bare to stykker i tillegg til hovedkonsulent. Hvordan er det å være et imprint som del av et stort forlagshus?

Ja, Kolon består av redaksjonskonsulent Ida Marie Myrstad Dahl og meg, og det fungerer glimrende. På mange måter gir Gyldendal optimale forhold for et imprint: et støttende styre, stor tillit fra ledelsen, og gode samarbeidspartnere i salg, marked, agency, produksjon og regnskap. Dessuten er det fint å være en del av et hus der man føler seg hjemme i et større fellesskap og der vi likevel kan dyrke vår egen lille allianse med våre forfattere.

Jeg skjønner at korona bidro til en svært dempet feiring av de første 25 årene, men Kolon har likevel markert jubileet med å publisere sine første lydbøker. Fortell om det.

Ettersom fest var – og er – umulig har vi publisert våre første lydbøker for å feire forfatterne, bøkene, forlaget og litteraturen. Det ble til sammen 18 lydbøker, 12 diktsamlinger og seks romaner/novellesamlinger. Lydbøkene utkom på mp3 i fjor, og vil bli lagt ut for strømming på Fabel første mai i år.

Da sier jeg gratulerer med vel overstått og lykke til med de neste 25 årene!

God helg,

Arne