Lærdom fra et kriseår

Sammenlignet med andre land gikk det bra med Norge i 2020. Og det er ingen hemmelighet at det gikk bra for bokbransjen generelt og for Gyldendal. Men hvorfor gikk det så bra i et kriseår?

Svaret er sammensatt. Kjetil Alstadheim skrev i Aftenposten på nyttårsaften at erfaringene fra 2020 har vist hvor avgjørende statens rolle er i en krise, men også hvor viktige private aktører og velfungerende markeder er. Et nært samarbeid mellom næringsliv og stat er en av pilarene i en velfungerende blandingsøkonomi. At dette samarbeidet var vel etablert var en viktig forutsetning for at samfunnsmaskineriet fungerte i et kriseår som krevde stor omstilling av oss alle.

Vår bransje er et av mange gode eksempler på dette. Det norske litterære systemet og forlagsvirksomheten for øvrig fortsatte nærmest ufortrødent bl.a. fordi avtaleverk, samarbeidsorganer og offentlige støtteordninger allerede var på plass. Våre virksomheter forholder seg til statlig regulering og støtteordninger fra Kulturdepartementet og begge grenene av Kunnskapdepartementet, inkludert forsknings- og høyere utdanning. Næringsdepartementet er også en viktig premissgiver for vår felles virksomhet.

Selv om vi i 2020 ikke hadde behov for å benytte oss av de nye støtteordningene som ble gitt av det offentlige direkte knyttet til Korona-pandemien, var vår forankring i blandingsøkonomien og vår etablerte dialog med offentlige myndigheter en viktig bærebjelke i 2020.Vi har opparbeidet tillit hos disse myndighetene og de har forståelse for den betydningen vi har i det norske samfunn.

Gyldendal har klart seg svært bra i dette mildt sagt turbulente året også takket være vår omstillingsevne og -vilje. Vi har klart å snu oss raskt og utvikle nye løsninger for innholdet vi leverer til det norske samfunnet. Som konserndirektør for innhold og forlag er jeg meget stolt av den innovasjons- og implementeringshastigheten som ble utvist når samfunnet stengte ned. Vi åpnet våre digitalplattformer og sto mannsterke til tjeneste for lærere og elever, utviklet nye opplæringsverktøy for helsearbeidere og studenter, opprettholdt en ambisiøs utgivelsestakt på allmennfeltet mens vi testet utgivelser av litteratur i utradisjonelle kanaler og utarbeidet nye forretningsområder. Bravo!

2021 er et valgår. Bransjens støtteordninger skal igjen opp til diskusjon. Sånn skal det være i et demokrati. Det er nødvendig å se ting på nytt etter hvert som omgivelsene og forutsetningene endres. 2020 har til fulle også vist viktigheten og betydningen av et åpent og meningsbrytende ordskifte med respekt for meningsmotstandere og ydmykhet på egne posisjoners vegne.

Koronatiltakene er strengere enn på lenge, og vi starter året der vi avsluttet fjoråret – på hjemmekontor. Vi fortsetter i våre virksomheter – både med business as usual, og med nye og flere utviklingsprosjekter. Jeg er ikke alene om å tenke at det blir et spennende år.

Velkommen tilbake og godt nytt år,

Arne