I løpet av noen få år nå har direktesalg og kundesenteret utviklet seg fra å være en egen stat i staten til å bli en sentral avdeling i Gyldendal. Jeg tok en prat med salgssjef Kristian Hauan for å høre mer om dette.
Så Kristian, hvordan vil du beskrive avdelingen?
Vi er en tradisjonell salgs- og kundeserviceavdeling, som forvalter alt digitalt direktesalg for hele huset. Vi har et sterkt kundefokus og selger direkte til brukerne uten mellomledd. Og så besvarer vi alle kundehenvendelsene knyttet til produktene.
Hva kjennetegner kulturen i avdelingen da?
Kulturen kjennetegnes av kundefokus og løsningsorientering, vi er målstyrte og har 100% fokus på å levere i henhold til de målene vi jobber etter. At alt vi gjør kan måles! Og så bruker vi mye energi på å rendyrke og profesjonalisere kundearbeidet. Avdelingen har mange unge mennesker med stort pågangsmot og optimisme.
Og nøkkelen til suksess, hva tenker du den er?
At vi har de riktige menneskene i de riktige stillingene og gode systemer rundt for styring og oppfølging. Salg og kundeservice handler mye om logistikk og systemer, og der er vi svært gode.
Hvordan ser en arbeidsuke ut hos dere?
For salgskonsulenter, storkundekonsulenter og KAM-er er den lik enten man jobber med produktene til GU, GA eller GR. Mandager brukes alltid til å booke møter. Så er det reise og møtevirksomhet over hele landet tirsdag, onsdag og torsdag. På fredager er det igjen kontordag, hvor vi oppsummerer aktiviteter og feirer suksessene. Kundesenteret svarer hver dag på et imponerende antall mail og telefoner – vi snakker 60 000 henvendelser i 2017 fordelt på 9 personer. Jeg blir stadig imponert over hvor profesjonell kundehåndtering som leveres, selv på dager der det virkelig koker.
Hvordan har starten på 2018 vært da?
Langt over forventning på alle parametere, vi har god fart og har levert foran plan så langt i år!
Er avdelingen så gode til å feste som ryktet sier?
JA!
Hva er din mest fremtredende kompetanse du ikke får brukt i jobben som salgssjef?
Min utdannelse og bakgrunn som tømrer er det liten bruk for i det daglige arbeidet på Gyldendal.
Takk for praten Kristian, gleder meg til neste fest!
God helg.
Arne