Kryss fingrene for Brillebjørn

Jeg tenkte jeg skulle starte en liten serie her på bloggen min som handler om viktige, kommende lanseringer eller arrangementer. Begivenheter i forskjellige kroker av virksomheten vår som er så viktige at alle i GNF bør vite om det og krysse fingrene for at det skal lykkes.

Som administrerende direktør og forlegger i Gyldendal skal jeg ideelt sett kjenne til hver eneste utgivelse. Men det er jo 1500 av dem årlig, så jeg får ikke gjort stort annet hvis jeg skal lese alt. Når jeg blir spurt om jeg har lest en bok, må jeg nok av og til ty til den gamle forlagsvitsen: «not personally».

I tillegg skal man ha et ganske vidt spekter av interesser for å brenne like sterkt for alt. I dag tenkte jeg å si noe om Gyldendal Litteraturs prioriterte titler i årets første kvartal, og der går spennet fra Wiolastrikk via Raskt i gang for sunn & slank kropp til Stephenie «Twilight» Meyers første voksenkrim. Disse og flere andre ble nylig presentert i GLs internseminar «Topptur». Tittelen er ikke min ide, men det overrasker neppe at jeg har sans for både den og arrangementet.

Hvis jeg fra denne buketten av prioriterte titler skal tvinge meg selv til å velge én som bør følges med ekstra spenning, må det bli Brillebjørn, en storsatsing for de aller minste fra Barn og Ungdom som jeg mener er både riktig og viktig.

Riktig fordi det ser ut som et vinnerkonsept: Bøkene er laget i tilknytning til en storsatsing fra NRK som skal sendes på NRK Super i januar og februar (kan allerede ses her), og vi har valgt den prisbelønte forfatteren Ida Jackson og illustratøren Jens A. Larsen Aas til å utvikle egne historier for bok.

Viktig fordi vi til nå har hatt få norske produkter for denne målgruppen (2-4 år), og ikke minst fordi det er i denne aldersgruppen barnas aktive forhold til bøker og lesing starter. Og nettopp derfor er det selvfølgelig viktig for hele GNF at GBU lykkes med en satsning som dette.

Lørdag 11. mars skal GBU ha Åpent hus-arrangement for Brillebjørn i Gyldendalhuset, og jeg inviterer herved alle til veddemål om hvor populær bjørnen rekker å bli innen den tid.

Klikk her for å gjette på antall deltakere på arrangementet

og bli med i trekningen av gavekort på Kaffebrenneriet.

Litt støtteinformasjon som grunnlag for tipping: Vanligvis ligger vi på 150-200 deltakere til disse arrangementene, maksimum før vi må stenge dørene er 600 (skjedde bl.a. med Peppa Gris).

Og enten du liker å tippe eller ikke: Kryss fingrene for Brillebjørn, og ha en fortreffelig helg!

Arne.