Hva eller hvem er dette, spør du kanskje når du ser illustrasjonen til ukas blogg. Svar: Det er et bilde på konkurranse. Det er kanskje ikke så dekorativt, men det er den grafen man får ved å plotte titlene fra bestselgerlistene inn i et regneark.
I mediene møter vi ofte et karikert bilde av forlagsbransjen som et mafialignende kartell som samarbeider om høye priser for å snyte leserne og berike seg selv. «Fjerner muligheten for konkurranse,» brukte Aftenposten som overskrift for et par år siden, i sin omtale av forslaget til boklov. Vi som jobber på innsiden av forlagsveggene og prøver å nå budsjettene våre, vet imidlertid hvor tøff konkurransen er.
Bestselgerlistene i almenbokmarkedet er et enkelt bilde på dette, og vi er smertelig klar over hvor viktig det er for forlagene å være representert der med mange nok titler til enhver tid.
Det samme merker vi selvfølgelig også de gangene det blir auksjon når rettigheter kjøpes. Fjorårets Calendar Girl er vel det mest kjente eksemplet på det, men langt fra det eneste.
Og ingen må tro at konkurransen er mindre på skolebok. Skolereformen som vi ruster opp til vil i tillegg til knivskarp konkurranse mellom de etablerte forlagene også bringe med seg nye aktører, fra globale kjemper som Microsoft og Apple til små og smarte startups. Kikora, Dragonbox og Kahoot er alle eksempler på små, digitale foretak som har opplevd vekst de siste årene – og som har blikket sitt festet på de samme undervisningsmarkedene som før var forbeholdt forlagene.
Den skjerpede konkurransen gir seg også uttrykk i at kampen om hodene intensiveres. I det siste har noen av våre kollegaer valgt å gå til konkurrerende forlag, men vi rekrutterer samtidig nye både internt, fra bransjen og fra andre miljøer. Det mener jeg er som det skal være. Vi er en spennende arbeidsplass som både skal tiltrekke seg de beste folkene og videreutvikle oss alle til å bli enda flinkere. Til det trenger vi påfyll og motivasjon.
Så ja, vi er en bransje som skal konkurrere tøft oss imellom for å skape verdi for kundene våre, men vi er også avhengig av samarbeid for å lykkes. Et godt eksempel på det er vår felles satsing mot 2019, da Norge skal være hovedland på verdens største bokmesse i Frankfurt. Da jobber forlagene og foreningene i bransjen sammen for å bygge opp og drive en prosjektorganisasjon der vi skal samarbeide om å profilere oss i «litteraturens OL».
Et godt samarbeid har også vokst fram som en konsekvens av den teknologiske utviklingen innen læremidler. De største aktørene i undervisningsforleggeriet – Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal – arbeider sammen for å bedre brukeropplevelsen, både i klasserommene og i hjemmene, til elever som pendler mellom ulike digitale læremidler fra forskjellige forlag. Sammen skal vi lansere IDL (Infrastruktur for Digitalt Læringsmiljø) til felles nytte til våren.
I tiden som kommer vil vi oppleve nye former for konkurranse samtidig som vi må tenke nytt også om samarbeid og alliansebygging. Og en ting er helt sikkert; forutsigbar og kjedelig blir framtida ikke.
Ha en god helg alle sammen!