Vi har fått inn mange nye medarbeidere med annen kompetanse det siste året, og mange av dem jobber i virksomhetsområdet Tjenester og vekst. Flere har allerede blitt Teams-kjent, men jeg benytter anledningen til å ta en prat med Erlend Krogstad. Han er produktleder og en av 11 medarbeidere med kort fartstid, men svært viktig kompetanse for Gyldendals fremtid. For disse folka har vi alle bruk for.
Erlend, du og dine kolleger har erfaring fra ulike virksomheter som ligger noen skritt foran oss når det gjelder den digitale transformasjonen. Her snakker vi NRK Super, Schibsted, Google Norge og Telenor for å nevne noen. Selv har du jobbet i både Telenor og VG. Hvordan har ditt møte med Gyldendal vært?
Gyldendals hjerte ligger i innholdet som forvaltes, foredles og styres av redaksjonene. Og akkurat det er sammenlignbart med for eksempel VG. I starten jobbet produktutviklere på siden av redaksjonen og skapte nye måter å formidle journalistikken på. Etter hvert ble disse integrert med redaksjonelle medarbeidere slik at de jobbet sammen i redaksjonelle utviklingsteam. Da tok arbeidet en ny vending.
Jeg synes vi har blitt godt mottatt av en raus kultur i Gyldendal. Samarbeidet så langt har vært veldig positivt. Vi jobber med å treffe målgrupper på nye plattformer og kanaler, og pønsker ut nye måter å presentere innhold på. Vi er opptatt av hva historiefortelling kan være. Svaret er mye mer mangfoldig enn de tradisjonelle formatene.
Arbeidet med DBMO har vist at dere samarbeider godt med redaksjoner og forfattere, og at dere hele tiden tenker på lesere og brukere.
Ja, vi leker med bilde, film, tekst, lyd og rytme for hver publiseringsplattform, og det har vært mye god læring i dette arbeidet. Samtidig må vi aldri miste målgruppen av syne. Første prioritet har vært å drive engasjement hos sluttkunden. Foreløpig har dette arbeidet ledet oss til plattformer som Instagram, Snapchat og TikTok. Men der er innholdet vårt styrt av plattformenes egne premisser. På sikt må vi derfor være forberedt på å etablere egne plattformer med egne forretningsmodeller. Derfor er det viktig at vi samtidig tenker på rettighetsforvaltning, slik at både forfattere og Gyldendal får god inntjening.
Dere arbeider også litt annerledes når det gjelder produkt- og tjenesteutvikling. Fortell om det.
Ja, vi har alle erfaring fra tidligfase-innovasjon, og presenterer uferdige produkt- og tjenesteideer til brukere slik at vi får løpende innsikt i målgruppens ønsker og behov. Dette er ofte nitid arbeid som krever stamina og villighet til å endre kurs midt i et utviklingsarbeid. Ikke minst krever det kritisk tenkning og evne til å skille mellom hva folk sier de ønsker og hva de trenger.
Da er det flott at dere alle ikke bare har lært, men også erfart hvordan man tråkker opp den digitale løypa! Jeg vet at dere samarbeider med GA, ARK og Rettsdata i tillegg til GBU-redaksjonen med nye prosjekter. Jeg oppfordrer andre miljøer i Gyldendal til å ta kontakt med Tjenester og vekst slik at nye ideer kan drøftes, testes og utvikles. Gyldendals fremtid er avhengig av det.
Riktig god pinsehelg,
Arne