Kari Roll-Matthiesen og Stein Ove Gudmundsrud, hva f**n jobber dere med?

Denne siste uka har vært preget av høy aktivitet i hele huset, bevares. Men det er ute i bokhandelen slaget står nå før jul. Derfor tenkte jeg det var betimelig med en liten samtale med to av våre mest sentrale ARK-kolleger.

Kari Roll-Matthiesen og Stein Ove Gudmundsrud sitter begge i ledergruppa til ARK og har inngående kjennskap til det som skjer ute i butikk. Og ikke alle vet at denne uka før jul står for hele 10 prosent av totalomsetningen for allmennfeltet.

Stein Ove, du er jo nærmest en ur-Arker, og har vært med i Norges største bokhandelkjede i 15 år, først som regionssjef, og deretter i ledergruppa siden 2008. Mens Kari, du opplever din første jul som markeds- og kategoridirektør i ARK etter flere år som direktør i Hadeland Glassverk.

Jeg vet noe om hvor knallhardt, men også hvor gøy det er ute i butikk for tiden. Men tilrettelegger dere for butikkene, og hva består deres arbeidsoppgaver av i disse avgjørende dagene?

Kari: Nå gjelder det å passe på å ha riktige varer og riktige mengder av varer ute i butikk til enhver tid. Det er uhyre viktig at vi ikke går tom for de titlene folk vil ha. Men vi ser også veldig tydelig på listene hva som ønskes.

Kan du si noe mer om disse listene? Jeg har hørt at de oppdateres nærmest time for time.

Stein Ove: Ja, vi lager nye prognoser kontinuerlig som vi daglig bestiller ut fra. Dette går jo veldig greit i Oslo, men vi har 142 butikker – og vi må også sørge for at for eksempel ARK Alta og ARK Sunndal også får det de trenger. Transportetappen er alltid spennende. Siste bestillingsdag er torsdag, så nå er forlagsomsetningen allerede avgjort.

Ser du noen trender på disse listene som er verdt å nevne?

Stein Ove: Det er interessant å se at andelen bestselgere blir mindre, mens bredden øker. Dette skyldes at folk søker informasjon på nett på forhånd og er godt orienterte når de går inn i bokhandelen. Mange bestiller på «klikk og hent» også. Det er i det hele tatt et helt annet kunnskapsnivå hos kunden enn det var før.

Så i motsetning til hva mange kanskje tror, om at bokmarkedet blir mer og mer bestselgerfokusert, så er det to trender som peker mot det motsatte. Strømming av lydbøker gjør at folk hører på et bredere utvalg av titler; og informasjonshenting ved nettsøk og klikk og hent bidrar også til mer bredde. Og begge disse trendene skyldes digitalisering.  

Stein Ove: Som et eksempel solgte ARK 57.300 forskjellige titler i desember i fjor. Det sier noe om bredden.

Kari. Dessuten ser vi en stor økning i salg av generell litteratur. Folk er rett og slett kunnskapstørste, og de søker dybdekunnskap. Dette definerer vi som en tydelig trend.

Ja, det er rart å tenke på at faktaforleggeriet ble spådd en laber fremtid for 10 år siden fordi vi trodde folk ville søke denne type kunnskap på nettet. Men sammensetningen av fakta på nettet er helt annerledes, og ofte lite tilfredsstillende. Dessuten er det jo også som vi alle vet, fullt av fake news og upålitelige kilder.

Kari: Og trenden er jo at folk søker dypere og dypere kunnskap. Hvis du først blir interessert i noe, så går man jo gjerne i dybden.  Spesialiserte, smale bøker treffer derfor sine lesere bedre nå. Også med litt hjelp fra algoritmisk markedsføring.

Og dette åpner for nye kundegrupper?

Stein Ove: Ja! Da strukturen for skoleboksalg endret seg for 10 år siden, sluttet ungdom å oppsøke bokhandelen. For da de måtte kjøpe skolebøker selv, var det dette kjøpet som  var inngangen til bokhandelen for dem. Nå som bloggere og andre influencere utgir bøker som fenger, gir det ungdom mulighet til å gjenerobre forholdet sitt til bokhandelen.

Nå er det 1200 som jobber i butikkene. Hva kan vi 400 gjøre for de 1200 som står i butikk i dagene før jul?

Kari: Gå og spør etter Gyldendal-bøker og gi våre kollegaer i ARK-bokhandlere et smil og en tommel opp for godt arbeid. Det bidrar til at de trives i jobben!

Stein Ove: Undersøkelser viser jo at kundene våre er veldig fornøyde – også i desember når det er svært travelt i butikkene. Vi spør noen tusen kunder hver eneste dag om hvordan de opplever ARK-butikken sin, og det ordet som oppstår oftest i fritekstfeltet er ordet «hyggelig».

Dermed er oppfordringen klar: Måtte medarbeidere i Norges hyggeligste forlag tilbringe tid i Norges hyggeligste bokhandel og sørge for god stemning på begge sider av disken.

Arne