Planlegging er ingen garanti for suksess, men en suksess oppstår aldri uten planlegging. Sommerens lansering av Heidi Lindes Hva hun klager over når hun klager over husarbeidet er et bevis på dette.
For hvorfor lansere en bok midt i juli når både forlaget og resten av Norge er i feriemodus? Jo, for å utnytte en periode på året der det ikke er supertrangt verken i mediene eller på bestselgerlistene. Men her er det snakk om mer enn timing. I ettertid kan man se på begivenhetene rundt denne boken som forlagsversjonen av en perfekt storm – dog med positivt fortegn.
Første og viktigste forutsetning for en litterær suksess er jo en knakende god bok. Deretter erkjennelsen fra forlaget om at akkurat denne boken egner seg godt til sommerlesning: Den er smart, har en engasjerende handling, er svært godt skrevet, men likevel lettlest. Den passer med andre ord til lesing på stranda, i hammocken, og på hytta. Bonuspoeng for kul tittel og et drittstilig, oppsiktsvekkende omslag. So far, so good.
Deretter måtte Julie Kalager, informasjonsansvarlig, sørge for godt forarbeid til pressen med avtalte forfatterintervjuer og leseeksemplarer til vurdering i god tid før lansering. Og prosjektleder Parisa Vaziri forhåndsproduserte filmer med forfatteren der hun leser fra, og snakker om boken, klar til bruk i sosiale medier.
GL marked sørget dessuten for en dyktig sommervikar, Helene Jelsø Spanthus, som tok seg av selve lanseringsarbeidet i juli, tok imot henvendelser fra journalister, og stilte seg til disposisjon for både forfattere og andre aktører. Ikke minst skulle det sørges for godt innhold og delinger i sosiale medier.
For når anmeldelsene kom inn, og første opplaget rant ut, var det saktens nok å henge fingrene i. Og på dette stadiet har vi kommet til de ikke-planlagte omstendighetene som sikrer en boksuksess. For vi kan aldri vite om en bok «tar av» slik denne gjorde.
Astrid Snipsøyr, markedssjef i GL, sier at man ikke kan planlegge for alle eventualiteter, men at man må slå til når vi ser konturene av noe stort. Det vil si bruke markedsmidler i både tradisjonelle og sosiale medier når tiden er riktig for å fremme det gode budskapet. For kraften av gode anmeldelser forsterkes med deling i alle kanaler.
Noen suksesser kan man forutsi, andre ikke. Men det er jo nettopp dette uforutsigelige som gjør det morsomt å jobbe frem litteratur for et allment marked. Gratulerer til redaksjon, info, salg og marked for en strålende innsats. Denne romanen ville vært en suksess også med lavere salgstall, men jammen er det morsomt med strålende anmeldelser og fire opplag på to uker midt i agurktida!
Jeg må innrømme at jeg gleder meg til de neste ukene. Og skal vi tro VG vil Gyldendal også bidra til tidenes romanbokhøst.
Riktig god helg,
Arne
PS. Dersom du ikke allerede har lest Heidi Lindes bok, kan jeg røpe at den fine gjengen i GL har planer om å dele ut leseeksemplarer på Gyldendalhuset i neste uke. Her er det snakk om å ta uttrykket om å spre det gode budskapet på alvor.