Godt nyttår, kjære kollegaer!
Jeg starter likegodt året med en påstand: 2018 blir det året GA passerer den digitale lydmuren.
Derfor benytter jeg anledningen til å spørre ut Eivind Bergem om hva f**n de holder på med i fjerde etasje for å forberede seg til denne nye epoken i det akademiske forleggeriet.
Kan du si noe om hvilke ytre faktorer som legger til rette for min bastante påstand?
Ja, her er det flere faktorer som spiller inn: Vi har det vi kaller myndighetsmedvind, der kvalitetsmelding, digitaliseringsmelding og tilsynsforskriftsendring peker mot en systematisk satsing fra myndighetene.
Det har også vært en indre utvikling på mange universiteter og høgskoler. Det foregår et pedagogisk skifte fra den tradisjonelle forelesningsmodellen til en måte å jobbe på som er studentaktiviserende. Det er veldig mange ildsjeler som har jobbet med utprøving av slike modeller.
Til sammen gir dette oss bedre rammebetingelser for utvikling av digitale produkter der vi vet hva som ønskes og hva som fungerer.
Hvem er de største driverne? Hvilke aktører?
Det er ildsjeler over hele landet, men BI må nevnes for sitt store prosjekt «Bachelor blended». Det er et slags omvendt klasserom der forelesningen skjer på skjerm med bl. a. videoer, mens klasserommet nå brukes til diskusjoner, oppgaveløsning og rådgivning. Her snakker vi strukturomveltning.
Men de er langt fra alene. GA har som mål å være en strategisk samarbeidspart for hele sektoren i utvikling av nye digitale læremidler. Her kan vi trekke frem et samarbeidsprosjekt vi har startet med HiOA om utvikling av trykte og digitale læremidler. Dette er et spennende prosjekt fordi både HiOA og vi tør å tenke nytt, og utforske nye muligheter sammen.
Hva gjør vi for å imøtekomme dette?
Vi må få til gode digitale produksjonsprosesser. Vi må slutte å tenke innholdsgjenbruk, og begynne å tenke innholdsflerbruk.
Dette kommer til å kreve et samarbeid på tvers av avdelingene i GA – og ikke minst på tvers i Gyldendalhuset. Vi må tenke annerledes rundt produktutvikling i tillegg til et effektivt og godt produksjonsapparat. Tekniske felleskomponenter bør kunne anvendes av mange og eies av alle. Videreutvikling av disse må skje i samarbeid, og prioriteringen må skje i samarbeid.
Men dere har jo et betaprodukt som testes mot 500 sykepleiestudenter?
Ja, vi utarbeider en spill- og simulerings-app. Den vil fremstå som et produkt som kompletterer den produktporteføljen vi allerede tilbyr. Her tenker vi flerbruk, og studenten får mulighet til å jobbe på en annen måte. Teknologien muliggjør øving av faktakunnskap. Og det finnes mange andre områder der denne kan være nyttig – i så å si alle fag der basiskunnskaper må øves på.
Appen gir en personlig oversikt for hver student der de kan måle sin faktakunnskap mot andre studenter med tanke på hvordan man ligger an i faget totalt sett. Det åpner også for simulering, slik at overgangen fra studiesituasjon til yrkesliv oppleves som tryggere.
Din tidligere erfaring fra helsedirektoratet og fra BI tilfører oss i Gyldendal verdifull kompetanse. Det er det ingen tvil om. Men jeg synes vi skal kunne drive med litt sjangerblanding også i bloggen. Og da spør jeg deg: hvilken unyttig kompetanse sitter du inne med?
Jeg har sort belte i karate og har faktisk deltatt i NM. Gjorde det ikke veldig bra, men dog.
Så vi vil ikke møte deg i et mørklagt gate?
Jeg vil heller si at det kanskje er nettopp det du vil. Tryggere å gå i den mørklagte gata sammen med meg vettu 😉
Takk for praten, Eivind, og lykke til med den digitale satsingen i GA!
God helg,
Arne