Glede drar glede med seg, sa Bjørnson i sin tid. Det kan jeg skrive under på. For denne uken fikk vi oppleve hvordan samarbeidsglede ble kronet med en viktig innovasjonspris fra det verdensledende nettmagasinet Fast Company. Instagramboka Dette blir mellom oss (DBMO) vant prisen for World Changing Ideas innenfor kategorien media og underholdning.
Fast Company har fokus på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design, og prisen World Changing Ideas har blitt delt ut de siste fem årene. I år er Gyldendal i selskap med prisvinnere som Microsoft, Mastercard, Checkr, Leaf Global Fintech og Reporters Without Borders.
I magasinets artikkel om DBMO fremheves Gyldendals evne til å friste med litteratur til en generasjon som leser færre bøker for hvert år. Ferske tall fra SSBs mediebarometer for 2020 viser nok en gang nedgang i lesing blant unge. Og en del av løsningen er muligens nettopp å treffe dem der de allerede er – på sosiale medier. Videre berømmet magasinet forlagets evne til å skape et tredimensjonalt produkt bestående av tekst, musikk, stillbilder og video som formidlingspakke for god litteratur.
Men jeg vil gjerne fremheve samarbeidsgleden og -viljen til alle som har bidratt til dette prosjektet. Her har vi en innovativ forfatter med en god fortelling, en knallsterk redaksjon med sans for nyskaping, og i tillegg har vi gode medhjelpere fra konsernets kommunikasjonsavdeling, og fra virksomheten Tjenester og Ny vekst.
Denne suksessen og denne prisen viser med all tydelighet hva som skjer når folk med ulik kompetanse møtes for å nå et felles mål. Derfor er det all grunn til å takke Alexander Kielland Krag, Kaisa Hoel, Kristin Holt, Victoria Selbæk, Camilla Bruseland, Fanny Chays, Erlend Krogstad og Tom Christian Gotschalksen for et beundringsverdig nybrottsarbeid.
Og mens nyheten om prosjektet DBMO nå går sin seiersgang i amerikanske medier, kan vi slå fast at dette er bare begynnelsen. For boka har allerede debutert på Snapchat her i Norge (søk opp DBMO på Snapchat om du vil), og muligens står flere land står for tur. Dessuten er Alexander Kielland Krag i innspurten med en ny roman som heter Litt redd, bare, som lanseres i august. Den vil også bli publisert i sosiale medier.
I fjor skrev jeg at måten vi utnyttet læringspotensialet i DBMO var et viktigere suksessparameter enn rene salgstall. Lite ante jeg at det skulle løftes frem som et eksempel for hele verden.
Gratulerer med prisen. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
God helg,
Arne