For Tjenester og Vekst er det viktig å utforske nye plattformer og formater for å kommunisere med et bredere publikum. Da Tiden Norsk Forlag i høst ga ut Jenter på do av Ida Lórien Ringdal, falt teamet i Tjenester og Vekst for stemmen og tematikken, og bestemte seg for at her kunne de gjøre noe helt unikt for å nå ut til unge lesere.
I en tid der andelen som har lest papirbok har falt hos unge voksne de siste årene, viser SSBs Norsk Mediebarometer at blant kvinner i alderen 16-24 år har andelen som leser papirbok en gjennomsnittsdag nærmest halvert seg fra 27 prosent i 2019 til 14 i 2020. Dette er en utvikling som må tas på alvor.
For hvordan får man unge jenter og kvinner til å lese poesi? Jo, finn dem der de er! De andre 86 prosent som ikke leser papirbøker befinner seg på sosiale medier. De gamer, streamer og bruker i hovedsak sine telefoner som formidlingsplattform. Med erfaringene fra DBMO og Litt redd, bare kunne man bygge på innsikten fra disse to prosjektene og oppsøke målgruppen med et innhold som var tilpasset et format de er fortrolig med. Plattformen ble Snapchat Discover.
I perioden november til januar har de publisert åtte episoder på noen minutter hver, hvor diktene til Ringdal blir presentert med lyd og bilde som forteller historien om en ung jente som blir klar over kropp, urettferdighet, trakassering og feminisme gjennom oppveksten. Sammen med komiker og samfunnsdebattant Sofie Frøysaa som lydbokinnleser, musiker Farida og illustratør Nora Fikse fikk diktsamlingen et helt nytt format.
Med heksete undertone og tema bygger forfatteren oppunder både historiske kvinner og et kollektivt sinne som bobler over. Og det er åpenbart at det er gjenkjennelig. I utgangspunktet var målet å nå 100.000 seere. Det tallet ble knust allerede etter første episode, i tillegg til et utsolgt første opplag av papirboka.
Produktleder i T&V, Fanny Chays og hennes team, og Tiden-redaktør Mattis Øybø og markedsansvarlig Helene Jelsø Spanthus har alle bidratt til dette svært imponerende og inspirerende prosjektet. For hvordan ellers ville man karakterisere en lansering som sørger for at mer enn 100.000 unge voksne leser feministiske dikt?
Hensikten, påpeker Fanny, er å bruke plattformens egne virkemidler uten at teksten blir underminert. Det er ikke snakk om å erstatte boka, men å ekspandere bokas plass hos målgruppen. Dersom en ung Snapchat-bruker liker Jenter på do, er veien nå kortere for den samme brukeren å tenke: Jammen, jeg liker poesi. Og da er veien også kortere til å oppsøke boka neste gang.
Jenter på do ble forresten denne uken innkjøpt av Kulturrådet, og dermed blir den tilgjengelig på norske biblioteker. Gratulerer til alle avdelinger som har bidratt til denne fantastiske suksesshistorien.
God helg,
Arne