Hva f**n jobber du med, Camilla Bruseland?

Du er gyldendøl på femte året og har fortsatt et par år igjen før du fyller 30. Det sies at du er et arbeidsjern av dimensjoner, og i tillegg til en full stilling som markedskonsulent for Gyldendal Undervisning skaffet du deg en Mastergrad i retorikk. I din daværende jobb fikk du ganske raskt et ansvar for matematikkverket Multi, og etter hvert Multi Smart Øving, og etter kort tid ble du vårt ansikt utad for vår digitale satsing i undervisningsforleggeriet. Nå jobber du i konsernledelsen som prosjektleder for innovasjon.

Jeg tenker at du personifiserer en del av de sentrale ordene vi har i vår konsernstrategi: innovasjon og digitalisering. Og her mener jeg at din bakgrunn og din alder er en fordel: Du har vært i Gyldendal såpass lenge at du har en forståelse for kjernevirksomheten vår samtidig som du er ung nok til å drive frem endring.

A: Hva mener du er Gyldendals største fortrinn i denne spennende brytningstiden?

C: Da jeg studerte retorikk under Johan Tønnesson, leste vi en tekst av Harald Grieg. For å parafrasere skrev han noe sånt som: Forlaget skal tilby den litteraturen, underholdningen og kunnskapen som markedet vil ha, men dette bør alltid avstemmes mot det en kvalifisert person tenker at de trenger. Facebook er et godt eksempel på første ledd av setningen, men mangler den andre. Det er viktig å være en aktør som skjønner forskjellen og som står støtt i vår egen kompetanse og fremstår som den kvalifiserte personen.

Mange av de mest kjente og brukte innovasjonsmetodikkene kommer fra Silicon Valley og er laget med teknologi som utgangspunktet for innovasjon. Og de har software og kompetanse innenfor det som sitt utgangspunkt.  Gyldendal kommer inn fra motsatt side, vi kan fagfeltene, men må finne ut av hvordan vi på best mulig måte kan benytte teknologien.

I tillegg vil jeg fremheve et helt annet fortrinn som jeg mener at vi har: For ikke lenge siden leste jeg følgende sitat. «Er omdømme i ferd med å bli den viktigste valutaen i verden?» I dette ligger det en hypotese om at dersom folk stoler på avsenderen, så vil man ofte velge den foran noe annet, og det er interessant å ha med seg i overgangen til en mer digitalisert verden. Her mener jeg at vi har et godt utgangspunkt å bygge videre på.

A: Men hva er det du egentlig gjør?

Min sjef, Alexander Henriksen, er glad i forkortelser og akronymer, og han har oppsummert jobben vi gjør med ordet DIKT:

Data: vi skal benytte de dataene vi har til læring, effektivisering og utvikling. Disse skal gi oss innsikt og benyttes til noe fornuftig, rett og slett.

Innovasjon: Dette er todelt. Men jeg kan røpe at de beste dagene handler om å motta og drøfte ideer med folk her på huset. Vi har mottatt 40 ideforslag siden nyttår. Disse kan være nyttig både internt og ute i våre respektive markeder. Enten er det typiske«quick fixes» for å effektivisere og forbedre det vi allerede gjør i dag eller store, ressurskrevende produkter og tjenester.

Mange tror at innovasjonsarbeid er bare kreativt og morsomt. Men mye handler om systematisering og organisering, se sammenhengerog undersøke muligheter. Dette er den andre delen av «innovasjonsleddet».

Kommunikasjon – dette handler om hvordan vi blir oppfattet der ute og hvordan vi vil bli oppfattet. I arbeidet med å bli mer datadrevet, utforske nye markeder og benytte teknologi i større grad utfordrer vi på sett og vis litt identiteten vår også. Mange forbinder Gyldendal bare med bøker, men nå gjør vi så mye annet – og vi har derfor behov for ta grep om hvem Gyldendal er og hvordan vi skal kommunisere det.

Teknologi. Det er GD med Peder Skou i spissen, som i hovedsak står for denne delen, men vi er helt avhengige av samarbeid med interaksjonsdesignere og utviklere for å utvikle nye produkter og tjenester.

Jeg har bare vært i jobben siden nyttår, så det er viktig å presisere at vi nå virkelig er helt i startgropa, så det er spennende å se hvordan alt dette utvikles fremover.

A: Ja, hvordan ser du jobben din om et år?

C: Da håper jeg at vi har iverksatt en del av ideene fra våre kollegaer, at vi kan vise noe håndfast. Det er jo med en solid dose respekt at jeg har tatt denne jobben. Jeg har så stor lyst og stor tro på at Gyldendal skal lykkes også i fremtiden, og er veldig glad for å kunne være med på å bidra til det. La oss snakke sammen om et år så får vi se hva vi sammen har fått til!

A: Din viktigste kompetanse som du ikke får brukt i Gyldendal?

C: Jeg er lidenskapelig opptatt av, og ganske flink, til å lage mat. Så hvis jeg noen gang skulle pensjonere meg, hadde det vært morsomt å åpne en restaurant.

A: Ja, da skal du snakke med meg, for jeg har faktisk drevet restaurant i 10 år, men det får bli ved en senere anledning. Takk for praten, Camilla. Du har et solid «utenfor-blikk» samtidig som du verdsetter kjernekompetansen i Gyldendal. Jeg er sikker på at du kommer til å få til mye.

 

God helg!

Arne