Hva f**n jobber du med, Astrid Snipsøyr?

Denne uken vil jeg slå et slag for kollegaer her i huset som både har lang fartstid og som samtidig stadig tilegner seg ny kompetanse. Astrid er et strålende eksempel på dette. Hun begynte i det gamle Ad Notam som ble til Gyldendal Akademisk, så over til diverse stabsfunksjoner før hun i fjor fikk stilling som webredaktør i Gyldendal Litteratur med ansvar for blant annet sosiale medier.

Astrid, kan du fortelle hvorfor du er så endringsvillig?

Jeg synes faktisk det er morsomt å lære nye ting, og går fort lei dersom jeg jobber med det samme for lenge. Dessuten har jeg alltid likt å jobbe med data og har lav terskel for å prøve meg frem og kanskje gjøre feil. Jeg har nok et liten nerdegen som jeg får bruk for i denne jobben. I tillegg liker jeg veldig godt å jobbe med kommunikasjon – jeg tok journalistutdanning for lenge siden.

Så det er snakk om en blanding av sovende kompetanse og ny kompetanse! Kan du fortelle litt om hva du jobber med?

Jobben min er å få ut informasjon om våre utgivelser til våre målgrupper på en mest mulig effektiv måte. Når vi bruker egne kanaler som sosiale medier, består mye av arbeidet av analyse og testing. Både Facebook og Instagram er dynamiske i den forstand at det som fungerte godt for seks måneder siden fungerer ofte mindre godt i dag. Vi må derfor henge med på algoritmenes endring, og stadig lære av både våre suksesser og våre feil. Jeg kan love deg at vårt arbeid med sosiale medier i dag bærer mye mer preg av innsikt og systematisk arbeid enn det gjorde for et par år siden.

Det beste med dette arbeidet er at vi stadig vekk må lære oss noe nytt og prøve nye løsninger. I beste fall bidrar vi aktivt til å skape bestselgere.

Jeg har innimellom tenkt at de beste markedsføringskanalene er en kombinasjon av retro og det hypermoderne. Som for eksempel Facebook-arrangementer som munner ut i konsepter som Felling og fortelling, der folk sitter og strikker Wiola-kofter mens Lars Mytting leser høyt fra Søsterklokkene. Et opplegg som jo ligner på strikkesirkler i gamle dager.

Ja, vi har lykkes godt med å koble den digitale markedsføringen med arrangementer her på huset. Og koblingen mellom skjønnlitteratur og hobby bøker rørte ved en av våre målgrupper som vi kjenner ganske godt takket være innsiktsarbeid.

Jeg ser på koften du har på deg at du også er en habil strikker. Men har du annet kompetanse som du ikke har bruk for i Gyldendalhuset?

Jeg kan faktisk veve også! Jeg gikk et år på husflidsskole etter videregående.

Og hva leser du for tiden?

Akkurat nå leser jeg novellesamlingen Du vet at du vil av Kristen Roupenian. Det er ganske heftig lesning.

Og novelleformatet er utmerket for de som tar toget til jobben slik du gjør hver dag fra Billingstad. Så herved anbefales denne #metoo-inspirerte samlingen til pendlende gyldendøler.

Takk for praten, Astrid.

Og god kompetansefredag!

Arne