I fjor høst lanserte Gyldendal det største enkeltprosjektet i vår tid etter mange år med innsiktsarbeid, planlegging og redaksjonell og teknisk produksjon. Derfor er det betimelig å spørre Anders Gudmestad, kommersiell leder for Skolestudio, hvordan går det? Og hva lærte vi av 2020?
Jo, takk. Det ble et spesielt år. Vi har lært mye om intern samhandling og vi kom tettere på kunden også, selv om vi ikke kunne besøke skoler og klasserom slik planen var. Korona slo ned i skolen som en slegge i mars i fjor, og hadde en enorm påvirkning på lærere og elever. Skole-Norge var jo veldig sammensatt når det gjaldt digitaliseringsgrad, og mange – også vi – tenkte at hver skole og hver kommune fikk ta den tiden de trengte på å ta i bruk digitale læremidler.
Derfor var det alle mann på dekk utover våren for å spisse funksjonalitet i tråd med de behovene som skolene nå hadde som en konsekvens av korona. Vi fikk opp farten på vår oppsatte 3-årige publiseringsplan og utvidet fagbredden fra 5 til 10 fag.
Jeg vet at det skjer en kontinuerlig utvikling og forvaltning av Skolestudio. Hva vil brukere av vårt digitale læringsunivers finne i 2021?
Vi har tatt mål av oss å sørge for at det finnes kvalitetssikret innhold i overenstemmelse med gjeldende læreplaner i absolutt alle fag på alle trinn i grunnskolen ved skolestart i august. Vi har integrert Salabyinnhold, gjort det lettere å jobbe tverrfaglig, og løftet frem mer av det fantastiske innholdet som allerede ligger i Skolestudio.
Kunne vi gjort dette uten pandemien?
Det er et interessant spørsmål. Hjemmekontor har økt effektiviteten på flere områder og det er jo bra. Men jeg liker nesten ikke å innrømme dette fordi jeg, og mange med meg, savner å jobbe i Gyldendalhuset. Det psykososiale miljøet er utrolig viktig. Likevel tror jeg at vi må tilrettelegge arbeidet i fremtiden i retning av «å være alene sammen».
Hva er ditt håp for Skolestudio i 2021?
Nylig skrev VG at halvparten av lærere vurderte ny jobb på grunn av koronasituasjonen. Det har samfunnet virkelig ikke råd til. Mye av merarbeidet lærerne opplever skyldes planlegging og gjennomføring av smitteverntiltak, men noen nevner også overgang til digital undervisning som problematisk.
Derfor tenker jeg at målsettingen om at Skolestudio skal sikre en lettere hverdag for lærere, samtidig som det motiverer elevene, blir enda viktigere enn vi tenkte. Det siste året har jo vist at alle forutsetninger kan endres på en dags varsel, og da må læreren ha et godt verktøy som er fleksibelt og som kan tilpasses vanlig undervisning så vel som fjernundervisning.
Har Skolestudio et fortrinn som er underkommunisert?
Ja! Det egner seg utmerket for lærere som vil tilpasse undervisningen og «være sin egen redaktør» i valg av alt det gode innholdet som ligger der. Skolestudio er enda mer fleksibelt enn man skulle tro.
Takk for praten, Anders. Et siste råd?
Jeg hadde nær sagt gi en lærer en klem. Men det må i så fall være en virtuell klem. Som yrkesgruppe fortjener de å bli verdsatt.
Tiltredes! God helg,
Arne