Vi rekrutterer rekordmange nye medarbeidere for tiden, og det er all grunn til å glede seg over tilførselen av nye impulser. Men i dag vil jeg slå et slag for erfarne medarbeidere, og benytter anledningen til å gratulere Kari Anne Hoen med vel overstått 60-års dag. Av disse 60 årene er 27 tilbrakt i Gyldendals korridorer, og 24 av dem som fast ansatt bilderedaktør for Gyldendal Undervisning.
Kari Anne kom fra Blindern til Sehesteds plass da John Engebretsen sårt trengte en bilderedaktør for norskverket Litteraturhistorie for den videregående skolen av Haavardsholm og Øverland.
På den tiden besto bilderedaktørarbeidet av lange lister og mange besøk hos bildebyråer og museumssamlinger, der man lette i store fysiske arkiv etter bilder som var organisert alfabetisk etter tema og fotograf. Turen hjem til forlaget kunne kreve stål i både ben og armer, for bilder i alle fysiske formater måtte bæres gjennom byen før de blir ble lagt i nummererte permer. Og alt måtte jo bæres tilbake igjen etter repro- og designarbeidet var ferdigstilt. Hvis man regner et par hundre bilder pr. bok og mange bokproduksjoner i året, kan man i grunnen tenke seg omfanget av det våre engelske venner kaller «leg work».
Gyldendal hadde også et eget bildearkiv som ble brukt av flere avdelinger her på huset. Til dette var det ansatt en egen arkivansvarlig som visstnok het Ellinor, men hun sluttet før Kari Anne begynte, og Trond Egeland (som fortsatt jobber her som designansvarlig i GL) overtok arkivet. Kari Anne forteller at det ble mange turer nedover i etasjene for å hente relevante bilder herfra. Deler av dette arkivet står nå i Nasjonalbiblioteket, og bilderedaktørens jobb dreier seg ikke lenger om å lete etter bilder i fysiske samlinger.
Det har skjedd en teknologisk revolusjon når det gjelder bildearkivering og distribusjon, men selve skjønnet i denne jobben – evnen til å velge et bilde utfra estetiske, pedagogiske, kommunikative og fysiske kriterier – krever en fingerspissfølelse som kun kommer med erfaring. Treffsikkerheten øker med antall bøker man har samarbeidet om og fulgt opp. Dessuten kommuniserer man stadig mer effektivt med redaktører, forfattere, designere og førtrykksmiljøer utenfor huset. Den intuitive forståelsen av hva som trengs blir skarpere med årene, og vi kan vel konstatere at Kari Anne har nådd nivået «sylskarp».
Jeg ba Thomas Johanson, prodsjefen i GUM, om å si noe om Kari Anne. Svaret hans var så godt at jeg siterer ham ordrett:
«Kari Anne har lang fartstid i GU og GNF, og det merkes. Hun har en solid erfaring og kunnskap om det bilderedaksjonelle faget, men minst like viktig: solid erfaring og kunnskap om rettighetshåndtering. Uten en sterk styring og kontroll på rettigheter helt ned på enkeltelementer, og forhandling av avtaler med eksterne bileleverandører – så kunne GU og GNF raskt ha gått i mange rettighetsfeller. Vi kan takke blant annet Kari Anne som reddende engel innen dette!»
Og heldigvis høster Gyldendal fortsatt godt av frøene som ble sådd den gangen John trengte bistand til én norskbok i 1990. Hvor mange hundre bøker Kari Anne har bidratt til er vanskelig å si, men jeg er en av mange som er glad for å fortsatt ha henne på plass i forkant av Fagfornyelsen 2020.
Gratulerer til Kari Anne og gratulerer til Gyldendal som klarer å verdsette god kompetanse hos erfarne medarbeidere samtidig som man rekrutterer nye, spennende ansatte. Det gjelder å holde to tanker i hodet samtidig.
God helg,
Arne
* På bildet står Kari Anne ytterst til høyre sammen med kollegaer Sissel Falck, Benn Bolt og Trond Egeland. Benn og Sissel har gått av med pensjon, mens Trond holder koken sammen med Kari Anne.