Hanne-Mari Bennett, hva f**n jobber Salaby-avdelingen med?

Jeg ble så begeistret for presentasjonen av Salabys julekalender sist mandag, og tanken slo meg at Salaby er den Gyldendal-merkevaren som flest nordmenn har et aktivt forhold til. Men kanskje færrest gyldendøler?

Dette må vi gjøre noen med, tenkte jeg. Det er en forpliktelse for enhver medarbeider her i huset å kunne noe om et produkt som brukes av 300.000 mennesker i Norge. Derfor rettes søkelyset på den relativt nye lederen for denne kreative avdelingen på 14 medarbeidere.

Vi begynner med juleklanderen og dette er veldig stort, altså. Julekalenderen i Salaby er på størrelse med julekalenderen i NRK når det gjelder seertall. Hva var tanken bak julekalenderen – og hva får dere igjen for noe som er såpass ressurskrevende?

Julekalenderen er åpen og gratis for alle, uavhengig av om de har lisens på Salaby eller ikke. Sånn sett er dette innholdsmarkedsføring i sin beste form. Tradisjonen med åpen julekalender bidrar til å gjøre oss relevante og aktuelle – og vi kan glede utrolig mange barn og lærer i førjulstiden!

I år har vi brukt en ny teknisk plattform, hatt en kjempedugnad i redaksjonen, og eksperimentert med Unity – verdens største spillplattform. Kristian Larsen har rett og slett gjenskapt vikinglandsbyen i 3D. Jeg har for øvrig selv klart å gå meg bort i denne virtuelle landsbyen! Sammen med programmerer Mathias Børjesson, har han knekket koden til denne nye plattformen som gir oss uendelig nye muligheter.

I tillegg til 3D-teknologien, tror jeg julekalenderen er populær på grunn av rausheten med detaljer og stemning. Vi har jo to kunstnere og tre designere i redaksjonen, og bruker også spesialkomponert musikk for å bidra til den riktige stemningen. Raushetsbegrepet kan også overføres til det faktum at kalenderen er åpen for alle. Det er dette som er Salaby.

Hva kan Salaby-brukere se fram til i neste halvår?

Salaby skal bidra til bedre læring ved å tilby innhold som preges av lekenhet, mestring og varme. Salaby skal gjøre læreren til en superhelt i klasserommet og elevene skal gjenkjenne situasjoner fra sitt eget liv, oppleve humor, overskudd og energi.

En av de viktigste milepælene kommende halvår er en relansering av Salaby Barnehage. Åtti prosent av småtrinnsskolene har lisens på Salaby, men til sammenligning har kun seks prosent av barnehagene lisens. Mens endringene i rammeplanen gjør det tydelig at barnehagebarn skal jobbe digitalt.

Ja, salgspotensialet her er stort. Med full barnehagedekning er det nå like mange barn pr årskull i norsk barnehage som i norsk skole. Og jeg tipper at digitaliseringen av barnehagen kommer til å gå mye raskere enn digitaliseringen av skolen.

Ja, i tillegg til 3D skal vi eksperimentere med både VR og AR. Men det må innrømmes at vårt nyeste format blir papir! Den største nyheten er at vi har gitt Trampoline-heftene (skoleforberedende for 5-åringene i barnehagen, Red. anm.) en fullstendig make-over gjennom Stefano Lemmas fantastiske illustrasjoner.

Vi lanserer en ny HTML-basert løsning for barnehagene med en kombinasjon av nyprodusert og revidert innhold. Trampoline er et helt nytt univers som barnehagebarna kan jobbe med i papirbaserte hefter, og som de også møter digitalt.

Hvordan er det å være ny leder for denne kreative avdelingen?

Kjempeartig!

Det er en oppgave som får frem et bredt spekter av følelser. Fremfor alt har jeg en enorm respekt for det arbeidet som er gjort i Salaby gjennom mange år, kompetansesamspillet bringer frem et helt fantastisk og unikt læringsunivers. Jeg er vel rimelig nyforelsket, for å si det sånn.

Jeg føler også en ærefrykt for den oppgaven vi skal ta videre, og det er full fyr i engasjementet for å bidra til at Salaby klarer å håndtere et farvann som vil by på langt flere konkurrenter, disruptive aktører og grep som kan komme til å forandre markedet slik vi kjenner det. Men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den gjengen som jobber i Salaby i dag har det som skal til for å fortsatt være relevante og tiltrekkende.

Dette er en fantastisk redaksjon med perfekt sammensatte kompetanser. Å være vitne til de kreative prosessene, den praktiske problemløsingen, de fruktbare diskusjonene på tvers av kompetanser – og den skapende energien – er helt fantastisk. Jeg er utrolig heldig som har fått lov til å ta på meg lederansvaret for denne redaksjonen, hvor vi også har valgt en ledermodell som tar den kreative utfordringen på alvor. Linn (Daatland Sagen) er faglig og kreativ leder, og styrer disse prosessene. Hun er nå i mammaperm, og Jørgen (Walderhaug Jensen) er hennes vikar.

Hvilket talent har du som ikke brukes på jobben?

Jeg er skikkelig flink til å strikke tovede tøfler – og ganske flink til å fiske fjellørret. Noen ganger gjør jeg begge deler samtidig.

Hva ville du gjort dersom du hadde jobben til Arne?

Det er en krevende jobb. Vi skal både gasse og bremse hardt i tiden som kommer, og enhver som har hørt på Silvia Seres og andre konsulenter og samfunnsdebattanter som kan skremme fanden på flatmark med sine dramatiske og eksponensielle framtidsutsikter – forstår at det er en krevende tid å være toppleder i. Men jeg tror vi gjør veldig mye riktig i Gyldendal, jeg tror vi så langt balanserer tradisjon og innovasjon på en bærekraftig måte. Og midt oppe i det hele er vi fantastisk flinke til å ta vare på hverandre og bygge kultur. Gyldendal er et veldig, veldig godt sted å jobbe.

Det var veldig godt sagt, Hanne-Mari! Mulig jeg siterer deg på det. Hva leser du nå?

Jeg har min egen lille lese-adventskalender på Gjøvikbanen med Levi Henriksens julenoveller Når plutselig en natt. Har lest denne novellesamlingen i desember hvert år i mange år, og dermed avslører jeg også at jeg er en sucker for juletradisjoner.

Takk for en hyggelig prat, vi ses på julefesten i kveld!

Arne