Satsingen på Norge som gjesteland ved bokmessen i Frankfurt i 2019 er «den største norske kulturelle satsingen i utlandet noensinne,» i følge NORLA. Og da sier det seg selv at disse tre blide folkene i Gyldendal Agency har nok å henge fingrene i de neste to årene.
Faktisk er det slik at den viktigste innsalgsperioden for norske rettigheter til utlandet, og spesielt til Tyskland, er i gang for lengst. Tyske forleggere ønsker jo ferdige bøker ved bokmessens startskudd i oktober 2019. Frankfurtmessen er verdens største markedsplass innenfor litteratur og media. De kan skilte med 300 000 besøkende, 7000 forlag og 10 000 journalister hvert år, og kaller seg selv “the global city of ideas”.
Ekstra gledelig er det at gullet fra backlisten får vel så mye oppmerksomhet som våre samtidsforfattere: Hittil har titler av Hamsun, Mykle, Sandel og Prøysen blitt solgt til tyske forlag, i godt selskap med Johan Harstad, Kjell Ola Dahl og Wencke Mühleisen. Og denne uken kom det første tyske budet på Skamløs.
For selv om Agency er godt vant med å selge inn våre forfattere og deres bøker til utenlandske aktører, sørger NORLA nå for at hele boknorge får flere arenaer å vise oss frem. Dette er en fantastisk mulighet for oss, men krever et ekstra gir hos Anne Cathrine, Bjarne og Anne Louise.
Blant de nye tiltakene initiert av NORLA kan vi nevne: en ny database, Books from Norway, som gir utenlandske rettighetskjøpere og journalister informasjon om norsk litteratur samt en oversikt over oversettere fra norsk. Denne databasen må fylles med innhold og rettighetshavere selv sørger for å få det på plass. I tillegg er utviklingsprogrammet Nye stemmer, som skal synliggjøre den rike litterære underskogen i Norge, godt i gang. I årene frem mot 2019 vil ca. 20 forfattere få tilbud om å delta i dette programmet. Nye stemmer vil legge til rette for utvikling gjennom erfaringsutveksling, reiser, foredrag, aktiviteter og nettverksbygging og det er to kull hvert år fram til høsten 2019. Barnebokforfatter og illustratør Mari Kanstad Johnssen er med i høstens kull.
Det har dessuten vært flere besøksrunder fra tyske forleggere der Gyldendal har vært en del av vertskapet. Og Agency-trioen sørger for å levere bidrag til godt innhold til alle disse besøkene.
Poenget med alle disse forberedelsene, og etter hvert med den norske paviljongen på 2300 kvadratmeter i 2019, er å vise hele bredden i norsk litteratur. Poesien, barnebøker og sakprosa løftes også frem – og som sagt vår eventyrlige liste med klassikere. Så her er det mye å glede seg over. Og glede seg til.
Jeg vil derfor ønske Anne Cathrine, Bjarne og Anne Louise fortsatt god arbeidslyst i denne spennende tiden.
God helg,
Arne