Det kollektive arbeidet utført av våre kollegaer i Gyldendal Undervisning det siste året er beundringsverdig. Det raskt økende behovet for digitale læremidler førte til at Gyldendals digitale læringsmiljø til Fagfornyelsen, Skolestudio, hadde alle fag og trinn i grunnskolen på plass til skolestart 2021 et helt år raskere enn opprinnelig planlagt.
Per i dag er det solgt over 2 millioner lisenser, og Gyldendal har befestet sin posisjon som landets største læremiddelforlag og den klart største edtech-aktøren i bransjen. Jeg tok en prat med Hanne-Mari Eide Bennett, forlagssjef for kunder og kommunikasjon (CMO).
Hanne-Mari, det er hyggelig å se at det vi skaper blir brukt av stadig flere, og nye bruksrekorder settes hver eneste uke. Hva er suksessfaktoren?
Jeg vil fremheve to ting: Vi har for det første klart å etablere et sted der folk velger å være. Kjærligheten til Salaby har ikke minsket det spor i 2021. Og Skolestudio er ikke bare en samling med læringsressurser. Alle våre helhetlige læreverk for grunnskolen er transformert, slik at lærerne får trygghet og mulighet til å basere sin undervisning på vårt innhold – og funksjonaliteten de trenger for å tilpasse innholdet vårt til grupper og til enkeltelever. Opplæringsloven hjemler retten til tilpasset opplæring, og her kan vi virkelig gjøre en forskjell for travle lærere i en krevende hverdag. Også for videregående har vi en rekke nyutgivelser klare i Skolestudio, både helhetlige læreverk og knallsterke digitale bokstøtter.
Det andre vi har lykkes med, er å skape en arena hvor aktuelt og relevant innhold kan spille sømløst sammen med våre helhetlige læreverk. Å kunne tilby dynamisk innhold for de ulike alderssegmentene, blir bare mer og mer viktig. Det samme gjelder temabasert og tverrfaglig innhold. For å unngå at temaer blir for teoretiske eller abstrakte tas de ned til aktuelle situasjoner, problemstillinger og konflikter som folk er opptatt av: FNs klimatoppmøte, menneskerettigheter, konspirasjonsteorier, frivillighetens år mv.
Å skape læremidler for kommende generasjoner i en pandemiperiode hvor det rett og slett er vanskelig å være ung må være en utfordring.
Ja, det er sjukt mye vanskeligere å være ung i dag. Det er så mye som er i endring – også læring. Derfor er det viktig at vi har et dynamisk forhold til vårt læringsinnhold. Vi må ha en kontinuerlig tilstedeværelse i skolehverdagen, ha en åpen dialog med lærere, og justeringer må skje raskere.
Og dette har medført en annen måte å jobbe på hos dere?
Ja, vi har for store deler av organisasjonen etablert tverrfunksjonelle team med utgangspunkt i brukerbehov. Dette har gjort oss mer effektive og leveringsdyktige.
Hva slags respons har dere fått fra lærere som bruker Skolestudio?
Først og fremst setter de pris på kvaliteten, fleksibiliteten og måten innholdet er strukturert på. En av rektorene skrev på et webinar vi holdt at å jobbe i Skolestudio var som å dra på cruise istedenfor interrail: Der cruise er enkelt, deilig og tar deg dit du vil, er Interrail litt mer rotete og utfordrende.
Morsomt sagt! Men må man heretter jobbe heldigitalt i Norsk skole?
På ingen måte. Vi har valgt å utvikle både på papir og digitalt og vi skal ikke diktere bruk i skolenorge. Vi holder ved vårt mål om å bistå lærerne der de trenger det, uansett format.
Dere tar variasjonen i norsk skole på alvor, med andre ord. Hva er de neste utfordringer dere står overfor i forlaget? Dere skyter jo på et stadig bevegelig mål.
Jeg tenker at vi hele tiden må vise at vi er tilliten verdig. Vi må sørge for at alle kommuner, skoler og lærere kan føle seg trygge på kvaliteten og sammensetningen i innholdet vi leverer. I 2021 brukte vi mye tid for å få løsninger ferdig i tide, i 2022 skal vi alle jobbe for at vi har skolenorges mest tilfredse brukere.
Og et mer meningsfylt arbeid skal man lete lenge etter. Takk for praten, Hanne-Mari, og takk til alle i GU for et formidabelt arbeid.
God helg,
Arne