Da jeg jobbet på andre siden av Sehesteds plass for flere år siden, gikk det rykter om en produksjonsmann som klarte å få til utrolige avtaler hos trykkerier over hele verden på vegne av Gyldendal. Han heter Oddvar Fless, og er fortsatt på plass som produksjonssjef. Han har mer enn 30 års erfaring og et svært profesjonelt team med seg, men jaggu har de fått kjørt seg de siste månedene. Her snakker vi papirmangel, transportutfordringer, og store endringer i globale markeder. Og ikke alt skyldes pandemien.
Oddvar, det har vært et vanskelig år for bokproduksjon, men dine nettverk og forhandlingstalenter kom godt med og bidro til at Gyldendal merket mindre til disse påvirkningene enn flere av våre bransjekollegaer. Kan du forklare hva som skjedde?
For bare ett år siden ville dagens situasjon vært utenkelig. Og det er heller ikke lett å forklare, fordi det er så mange enkelthendelser som har bidratt til denne situasjonen. Ulykken med skipet som grunnstøtte i Suezkanalen og blokkerte den i seks dager våren 2021 hadde større ringvirkninger enn man skulle tro. Trafikkorken bidro til store forsinkelser i den internasjonale handelen som vi fortsatt kan kjenne på i dag.
Kina har dessuten blitt mindre attraktivt som produksjonsland, og mange store forlagsaktører fra USA, Storbritannia og Canada flyttet produksjonen sin derfra til Europa. Dermed ble plassen trangere hos våre produksjonsmiljøer i f.eks. Baltikum. Til alt overmål ble det både barkebilleproblemer i papirindustrien i Canada, derav eksport av papir fra Europa til det kontinentet, streik i finsk papirindustri, nedlagte fabrikker blant annet i Finland, stor økning i energipriser, og en del papirfabrikker som sluttet å produsere papir til trykking for heller å levere pappemballasje til den voksende netthandelen under pandemien. Til sammen utgjorde disse faktorene en perfekt storm for bokbransjen.
Vi kjenner alle på sårbarheten av å være del av en global økonomi der enkelthendelser kan ha store og langvarige konsekvenser for vår virksomhet. Denne sårbarheten er også knyttet til bærekraft. Kan du fortelle om hvilke ambisjoner vi har når det gjelder bærekraftig produksjon for fremtiden?
Vi håper at flere av høstens bøker vil ha en tilleggssetning i kolofonen der det står at «denne boken er Co2-nøytral», og det innebærer papirfremstillingen, energiutslipp i fabrikkene og transportutslipp. Våre trykkerimiljøer i Baltikum var tidlig ute med dette arbeidet i samarbeid med South Pole, som hjelper dem med å nå sine klimamål.
Vi forventer også at våre leverandører og samarbeidspartnere arbeider målrettet og systematisk for etterlevelse av våre retningslinjer for bærekraftig forretningspraksis. Disse skal dekke grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon, dyrevelferd og miljø. Det utarbeides en «Code of Conduct» som skal inngå i våre avtaleverk.
Jeg håper at vi på sikt skal redusere vår aktivitet i Kina. Transportetappen er for lang og sårbar, og vi har lite kontroll med bærekraftkravene til underleverandører. Det har vært positivt det siste året å gjenoppta og etablere kontakt med flere små og store produksjonsmiljøer i Norge. På sikt har vi ambisjoner om å flytte enda mer av produksjonen nærmere Norge, og kartlegger muligheter hos norske aktører.
Tusen takk for en god innføring i hvordan internasjonal økonomi påvirker vår kjernevirksomhet, Oddvar. Og for et glimt inn i bærekraftarbeidet som er blitt integrert i alle våre prosesser og fremtidige avtaler.
Riktig god helg,
Arne