GA på offensiven

Bokbasens Allvit ble lansert 19. august. For oss er dette ett av flere initiativ for å øke tempoet i det digitale skiftet i universitet- og høgskolesektoren.

Kort forklart ga de største akademiske forlagene Bokbasen i oppdrag å utvikle en løsning hvor studenter kan finne tilgjengelige digitale utgaver av faglitteratur og pensumbøker fra de ulike forlagene. Dette initiativet ble tatt sommeren 2018. Nå ett år senere tilbyr vi gjennom Allvit studentene en løsning til å låne, kjøpe og lese akademiske e-bøker på norsk. I tillegg byr den på verktøy som gjør studiearbeidet mer effektivt. Også universitetsbibliotekene kan her kjøpe lisenser av våre rettigheter, slik at studenter selv kan velge om de vil låne boken på biblioteket, kjøpe tilgang til boken for en periode, eller kjøpe boken for alltid.

Samtidig som Allvit lanseres, synes jeg det er gøy å se at ansatte i GA besøker alle de store utdanningsinstitusjonene i semesterstarten, for å ta studentene «på pulsen», og følge opp salget av papirbøker i de tradisjonelle salgskanalene. For selv om GA digitaliserer fagbøkene, evner forlaget å ha to tanker i hodet samtidig – der stikkordet ikke overraskende er kundenærhet.

I en tid der flere utdanninger i økende grad går over til anbefalt eller valgfri litteratur, der studentene selv kan velge mellom flere læreverk – er det viktig at GA har en god og tett dialog med studentene og de ansatte i bokhandlerne, slik at forlaget også i fremtiden arbeider frem de meste foretrukne læremidlene.

Jeg er svært fornøyd med at Bokbasen tok mandatet fra de akademiske forlagene og leverte Allvit på relativt sett kort tid. Det er flott å konstatere at forlaget vårt evner å ha flere baller i luften når det gjelder både digitale og analoge forretningsmodeller. Da er vi et skritt nærmere en realisering av forventningene til brukerne våre.

Godt jobba og god helg,

Arne