I forrige uke tok jeg pulsen hos våre medarbeidere i GU som sto midt oppi tidenes mest spennende skolestart. Nå synes jeg det er på sin plass å lodde stemningen hos søsterforlaget, Gyldendal Akademisk, der semesterstarten også bærer preg av korona og Det digitale skiftet.
Anne Kathrine Aabel Vikanes, som markedssjef i GA står du midt oppi studiestart for høyere utdanning. Jeg antar at markedsavdelingen merker trykket både fra bokhandlere, forelesere og studenter nå. Kan du si noe om hvordan dette året skiller seg ut fra andre når det gjelder studieestart?
Hittil har vi merket at studentadferden har endret seg fordi studiehverdagen har endret seg. I stedet for å samle seg i forelesningssaler på høgskoler og universiteter sitter veldig mange hver for seg og får undervisning via digitale kanaler. Mange «studerer» f. eks. i Bergen, men befinner seg i hjemkommunen. Dermed ser vi både en økt etterspørsel etter digitale læremidler, men foreløpig også noe økt etterspørsel og salg i bokhandelen.
Hvorfor økt salg i bokhandelen?
Vi tror at den digitale undervisningen gjør at studentene føler at de vil støtte seg på pensum i større grad. Særlig førsteårsstudentene vil gjerne skaffe seg alle pensumbøkene på en gang nå. Disse blir ofte solgt som pensumpakker. Av samme grunn merker vi større etterspørsel etter både digitale og papirbaserte arbeidsbøker. Jeg tror det kan gi en følelse av trygghet for hjemmebaserte studenter.
Økning i antall studieplasser kan kanskje også resultere i økt salg?
Jo, men det er for tidlig å si. Vi må uansett jobbe tett med kunder og samarbeidspartnere, og kontinuerlig innarbeide våre læreverk på pensum ved ulike institusjoner over hele landet, og innenfor mange ulike fag og utdanninger. Og vi må til enhver tid vise at vi er relevante for studentene i konkurranse med stadig nye aktører. Vi får fortsatt forespørsler etter vurderingseksemplarer av våre bøker, så det kan virke som om mange er sent ute med å beslutte pensum. Vi har ukentlige salgs- og omsetningsmøter, og god innsikt i hvilke bøker blir tatt med på pensumlister.
Ja, dere er jo midt i svevet nå. Og jeg vet at det ligger mye godt og hardt arbeid bak årets bøker. Ikke minst har dere stått i deres egen «fagfornyelse» der mange læreverk er blitt revidert i henhold til nye, nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene.
Det stemmer at vi har mange nye og svært viktige titler i år, som en konsekvens av RETHOS. Redaktører, tekst og produksjon har jobbet iherdig gjennom våren og sommeren for få disse bøkene klare for skolestart, og markedsansvarlige har sørget for riktig og målrettet arbeid på bøkenes vegne ut til kundene.
Så ja, vi er midt i svevet, og jeg er en forsiktig optimist. Det skal bli spennende å se hvordan koronasituasjonen og studentenes endret adferd påvirker markedet vårt på lengre sikt.
Det er jammen jeg også, Anne Kathrine! Takk for praten. Jeg vet at dere tester ut nye læringsressurser som er rettet mot studenter i de neste ukene, så jeg gleder meg til neste gang vi snakker sammen.
God helg,
Arne