Jeg er fortsatt interessert i kundenes perspektiv, og derfor vil jeg dele en svært hyggelig samtale jeg hadde denne uken med Sandra Irene Aune fra Trondheim. Hun er sykepleierstudent på tredje året ved NTNU, og hun begynner i sitt nye yrke allerede til sommeren.
Sandra, jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det har vært å være student det siste året. Kan du si litt om det?
Selv har jeg vært heldig som fikk være i praksis både på sykehjem, ved kirurgisk avdeling på sykehus og i hjemmetjenesten i deler av året.
Men studieåret har vært veldig annerledes og tungt for mange, vet jeg. Vi har mistet følelsen av å være student og har ikke hatt fysisk undervisning siden mars i fjor. Så i tillegg til det sosiale livet og gruppetilhørigheten, har vi mistet lavterskelkommunikasjonen oss imellom og med våre lærere. Der vi før har kunnet spørre hverandre, eller lærere i uformelle settinger på campus, ser vi oss nå nødt til å stille spørsmål foran 240 andre på Teams eller i en epost.
Hvordan fyller man tomrommet som oppstår i en slik situasjon, da?
For min egen del så er jeg aktiv i lokallaget til NSF Student (Norsk sykepleierforbund), jeg synger i kor, og jeg driver med dykking. Dessuten har jeg skaffet meg hund: en kongepuddel som heter Yara, oppkalt etter Yara Greyjoy fra Game of Thrones, og ikke kunstgjødselgiganten slik man kunne tro 😊
Kan du si noe om pensumbøkenes betydning for deg som student det siste året?
For min egen del føler jeg at pensumbøkene har blitt viktigere etter at undervisningen ble digitalisert. Det er, relativt sett, få forelesninger å lene seg på, og jeg kjenner på et sterkere behov for å ta til meg pensum fra bøkene.
Det er et paradoks at papirbøker blir viktigere når den øvrige undervisningen blir digital. Du er ikke den første jeg har snakket med som melder om et økt behov for det trykte ord i disse tider.
NTNU er, slik jeg har forstått, den største sykepleierutdanningen i landet som fortsatt er nesten utelukkende basert på papirbøker. Men har du også tatt i bruk digitale læremidler?
Vi brukte MedEasy i forbindelse med undervisningen i anatomi, fysiologi og biokjemi da jeg var førsteårs student. Det fungerte bra, det. Særlig fordi videoforelesningene var engasjerende og lette å følge med på, og språket som ble brukt var forståelig.
Har du noen råd til oss som utviklere av læremidler? Vi vil jo gjerne at våre bøker og tjenester svarer godt på dine behov som student.
Da vil jeg oppfordre forlag og forfattere til å sørge for at innholdet i pensumbøkene blir mer konkret og tydelig. Sykepleierutdanningen er jo et profesjonsstudium, og jeg synes innimellom at innholdet i bøkene blir for abstrakt og teoretisk. Et klarere, tydeligere språk er også en fordel når lærdom skal omsettes i et praktisk yrke.
Du er jo snart ferdigutdannet. Kan jeg spørre hva dine planer er etter skoleåret er omme?
Jeg har fått en sommerjobb på St. Olavs hospital på gynekologisk kreftavdeling, fordi jeg er veldig opptatt av kvinnehelse. Men jeg skal bruke de neste par årene til å utvide mine horisonter, og fra høsten av skal jeg begynne i en toårig traineestilling i kommunehelsetjenesten der jeg får jobbe bredt med mange pasient- og brukergrupper. Drømmen på sikt er å bli jordmor.
Det høres ut som en fin plan, Sandra. Og et beundringsverdig yrkesvalg. Dine innspill understreker hvor viktig det er at vi kan bidra positivt til din utvikling både som student og utøver av sykepleierfaget. Tusen takk for praten, og lykke til med studieavslutning og med starten av din yrkeskarriere.
God helg,
Arne